Congo keert zich tegen media

De regering van de Democratische Republiek Congo heeft deze week beslag gelegd op twee onafhankelijke omroepmaatschappijen. De zenders Radio Tele Kin Malebo, Canal Kin 1 en 2 komen onder leiding van het ministerie van Informatie. Een van de omroepmaatschappijen zou eigendom zijn van rebellenleider Jean-Pierre Bemba. De andere firma zou in het bezit zijn van een oud-minister die de apparatuur met staatsgeld heeft gekocht. Volgens plaatselijke journalisten is de inbeslagname onderdeel van een campagne om de onafhankelijke media in het land monddood te maken. Vorige week verdwenen al tien particuliere radio- en tv-stations uit de lucht op last van de nieuwe minister van Informatie, Domonique Sakombi. Ook een aantal kranten wordt met sluiting bedreigd.