KNOFLOOK OP TONEEL

Het treurigste programma van het videoclipstation TMF is het `dance'-uurtje. Het bestaat uit niet meer dan beelden en geluiden uit een reusachtige discotheek. Eindeloos voortdenderende house-beats en even eindeloze beelden van een dansende meute en dj's die, altijd met één schelp van een koptelefoon tegen hun hoofd gedrukt, staan te pielen met twee draaitafels. Dat is alles, een uur lang.

Van een lezer in Middelburg kreeg ik de Kookatlas met recepten van de gehele wereld voor u uitgezocht door J.W.F. Werumeus Buning. Buning propageert het gebruik van olijfolie, paprika's, aubergines en knoflook; vreemde ingrediënten die toen slechts in speciaalzaken te koop waren. ,,Ik heb eens een van onze allerbeste actrices op een knoflook-recept getrakteerd, en ben haar daarna ten tonele gaan bezien. Na een kort tijdsverloop speelden alle andere toneelspelers op twee meter afstand van haar. Toen ik haar aan de achterdeur wilde afhalen, was zij er niet. Maar als men getrouw tezamen blijft, en nog een glas drinkt, valt het mettertijd werkelijk wel mee.''

Het is niet helemaal duidelijk wat TMF met het house-uurtje wil. Denkt het station nu echt dat de kijkers een uur lang geboeid blijven door iets dat nog het meest lijkt op groeiend gras? House is muziek die men `live' in een dampend danspaleis moet ondergaan, in de huiskamer blijft er niets van over. Natuurlijk weten de bazen van TMF dit ook wel: vermoedelijk is het house-uurtje dan ook de goedkoopste manier om zendtijd op een onpopulair tijdstip te vullen.

Wonderlijk genoeg zijn veel van de clips bij house-nummers nauwelijks minder saai. Vaak weten house-muzikanten niets anders te verzinnen dan hun muziek te laten begeleiden door, jawel, `live'-beelden. Zo zijn zowel het indringende `Hide U' van Kosheen als het stupide `Walk On Water' van Milk Inc. (pseudo-)live-clips.

Na (pseudo-)live-beelden zijn vreemde achtervolgingen het favoriete onderwerp van houseclips. Alleen de verschillende steden (Helsinki, Moskou) waarin ze plaats vinden, zorgen voor afwisseling. Ook in Groovejet (If This Ain't Love) van dj Spiller, een clip die nu vaak is te zien op alle clipstations, is sprake van een soort achtervolging, dit keer met Oost-Aziatische steden als decor.

Dj Spiller ontwaakt in een hotelkamer en loopt langs de receptie waar een westers meisje zit dat hem na het verlaten van het hotel door de luxaflex nakijkt. Overal waar hij zich vervolgens laat zien – een fastfoodrestaurant, een bar – duikt zij op.

Toch is Groovejet een van de zeldzame bijzondere houseclips. Zowel visueel als muzikaal heeft dj Spiller een grappige draai aan house-clichés weten te geven. Met de rinkelende, vaag aan de disco-groep Chic herinnerende gitaarakkoorden en een steeds herhaalde vibrafoon-toon is Groovejet een house-nummer dat niet al bij het eerste gehoor bekend voorkomt. Meestal laten house-producers die de monotonie willen doorbreken, een of andere zwarte soulzangeres een aanstekelijke slogan als `You Got The Power!' bulderen. Maar dj Spiller koos voor de blanker dan blanke zangeres Sophie Ellis-Bextor die met haar ongelooflijk vlakke, raadselachtige stem warempel een heel liedje zingt.

Ellis-Bextor draagt ook de clip. Dj Spiller zelf blijkt een jolige Italiaan die alleen opvalt door zijn lengte: in een telefooncel moet hij bukken. Verder ziet hij zichzelf op de tv en hoort hij zijn eigen nummer op de autoradio van een taxi, allebei dingen die tegenwoordig vaker in clips voorkomen, zoals in bijvoorbeeld Music van Madonna.

Maar net zo geheimzinnig als haar stem, is het uiterlijk van Ellis-Bextor. Ze is niet uitgesproken knap, maar haar spitse gezicht en vooral haar licht verveelde distantie zorgen er, naast natuurlijk de fantastische muziek, voor dat je steeds weer kijkt naar Groovejet.

Hij vervolgt: ,,Kook alleen als ge in een goed humeur zijt, of krijg een goed humeur door te gaan koken. Een melancholieke kok kookt melancholieke spijzen en een vrolijke vrouw kookt vrolijk. Een bezoek van de deurwaarder, zelfs van de beminnelijkste, kan de risotto à la Milanese doen mislukken, maar andersom, de verdieping in deze risotto kan ons hem doen vergeten.''

Uit deze kookatlas een recept voor Finse komkommersoep: smelt de boter, voeg er de gehakte ui en geschaafde komkommer bij. Laat het 10 minuten gaan op zacht vuur, gestadig omroerend, en laat de ui en komkommer niet bruin worden. Strooi er de bloem over, en vermeng terdege. Voeg hierna geleidelijk de bouillon toe, steeds roerende, tot het kookpunt bereikt is. Doe er de peper bij, en kook op zacht vuur 10 minuten, en nu en dan weer eens roerend.

Werk hierna alles door een zeef. Klop de eierdooiers, de sherry en de room in een kom. Voeg dit bij de soep, beneden kookpunt, en steeds roerende om het niet te laten schiften. Een verstandige manier van dit soort binden met eierdooier en room is een halve kom van de soep te nemen en hierin wat van het andere om te kloppen, op het aanrecht, om het eerst daarna in de soep te roeren; en aldus voort te gaan. Men kan deze soep heet of koud opdoen. In beide gevallen proeft men eerst op peper en zout, en strooit er de gehakte peterselie op alvorens te serveren.

Club Delicious Non Stop, zaterdag, 22.00-23.00u.