Inhaalrace met snelle soepen

Soep is al lang niet meer bouillon met gaargekookt rundvlees. Lange tijd was De Soepterrine in Utrecht uniek. Maar de fastfood soepshops zijn in opmars.

Honig wil de soepbeleving overbrengen aan de consument, zegt commercieel manager Eric Prinsen. Het bedrijf heeft volgens hem al meer dan honderd jaar een relatie met soep. Dáárom, en omdat soepshops in het buitenland een groot commercieel succes zijn, heeft Honig op 24 augustus aan het Vredenburg in Utrecht soepshop Suppa geopend.

Soep als fastfood? Nee, `stay fast' zegt Prinsen. Minder snel dan fastfood en sneller dan een restaurant. ,,Hebben we zelf bedacht.'

Utrecht beschikt nu nog over de enige Honig soepshop. Aan de hand van het succes van pilot store Suppa beslist het bedrijf uit Koog aan de Zaan of er binnenkort nog meer vestigingen komen.

Volgens de twee medewerkers van Suppa wordt de zaak door een gemengd publiek bezocht. Dat hoeft niet te verbazen, want de zaak ligt midden in een winkelcentrum. Wie de strak vormgegeven soepshop binnenstapt kan soep in ,,small, medium en large' kommen bestellen. Meenemen kan ook, in grote plastic bekers.

Eindelijk geen verplichte hamburger of patat bij een bezoek aan de stad maar wereldsoep met steeds wisselende ingrediënten of gadogadosoep met kokosmelk en taugé. Ook de twee andere aanwezige gasten hebben een duidelijke reden om de soep van sauzenkoning Honig te komen proberen. Ze zijn bezig met een ,,marketingonderzoek', omdat ze zelf binnenkort ook een soepshop in Utrecht willen openen. ,,Maar misschien is het beter om dat geheim te houden.'

Even verderop in de Zakkendragersteeg is De Soepterrine gevestigd. ,,Dit is de stamvader van alle Nederlandse soeprestaurants', zegt eigenaar Martin Vermeulen. ,,In Londen, New York en vooral Tokio breek je je nek over de soepshops, maar ik was tien jaar geleden de eerste. Honig heeft de trucs van mij afgekeken.' Hij vindt het gênant om te zeggen, maar de Nederlanders houden nog steeds het meest van ouderwetse groentesoep. ,,En crèmesoepen. Die doen het heel goed bij vrouwen. Vraag me niet waarom.'

De soepshop is in opmars. Naast Suppa in Utrecht wordt in oktober in Amsterdam Philip Summersoon Soups geopend. Maar Vermeulen wil zijn zaak niet als `soepshop' aangemerkt zien. Soepshops zijn fastfood en niet te vergelijken met de 223 soorten kwaliteitssoep die in De Soepterrine worden geserveerd, legt Vermeulen uit.

Hij heeft lang geaarzeld, maar nu is hij zelf ook op zoek naar locaties in Rotterdam, Den Bosch en Eindhoven om op franchisebasis nieuwe Soepterrines te openen.

Waarom zijn er niet eerder filialen bijgekomen? ,,De kunst is om niet alleen de soepen maar ook de sfeer te kopiëren. Het huiskamergevoel moet ook in de nieuwe Soepterrines terugkomen. Dat is belangrijk, want mensen kunnen hun geld op honderd manieren uitgeven. Waarom kiezen ze ervoor om juist bij mij binnen te lopen? Dat vraag ik me elke dag af.'