Nederland aan top met bumperkleven en agressie op weg

Tachtig procent van de Nederlandse verkeersdeelnemers zegt weleens slachtoffer te zijn van agressieve medeweggebruikers. Vooral het zogeheten bumperkleven is in Nederland zeer wijdverbreid. Binnen Europa rapporteren alleen Engelsen nog meer wangedrag en agressie in het verkeer.

Dat blijkt uit een door Gallup International gehouden onderzoek onder tienduizend automobilisten in zestien Europese landen. Engeland komt op de eerste en Griekenland op de derde plaats. Zwitsers komen uit het onderzoek tevoorschijn als de rustigste weggebruikers.

Van de ondervraagde Nederlandse verkeersdeelnemers zegt 83 procent de laatste twaalf maanden last gehad te hebben van agressiviteit in het verkeer. De meest voorkomende agressieve actie is bumperkleven, driekwart van de `slachtoffers' heeft daarmee te maken gehad. Naar 63 procent zijn obscene gebaren gemaakt, en zestig procent is lastig gevallen met lichtsignalen.

Nederlandse weggebruikers ervaren vooral snijden, over de vluchtstrook rijden, door rood rijden en bumperkleven als asociaal gedrag, zo blijkt uit eerder onderzoek. De oorzaken van de verruwing in het verkeer zijn volgens B. Woudenberg van 3VO, het voormalige Veilig Verkeer Nederland, te zoeken in de maatschappij.

,,Daarin lopen we ook al op onze tenen en zijn we snel geïrriteerd. We hebben geen geduld meer en gunnen elkaar het licht in de ogen niet.'' Uitingen daarvan in het verkeer zijn het opsteken van de middelvinger, schelden en met lichten knipperen.

De ANWB wil ,,meer respect'' voor andere weggebruikers om de verkeersveiligheid te bevorderen. Om dat te bereiken heeft de ANWB zijn leden gevraagd tien zogenoemde `Gouden Regels' samen te stellen. ,,Toon respect voor elkaar'' staat als eerste op de lijst.

Verder vraagt deze top 10 onder meer om voldoende aandacht voor het verkeer, volgens de regels ritsen, ontspannen en rustig rijden en niet onnodig links rijden.

Woudenberg van 3VO denkt niet dat de problemen in het verkeer zijn op te lossen met een campagne. ,,We moeten elkaar op slecht gedrag aanspreken en er moet voldoende controle zijn.''

Volgens Woudenberg komt maar tien procent van de verkeersboetes voort uit politiecontroles. 3VO wil dat dat percentage omhoog gaat, want ,,agressief gedrag is niet te flitsen, en moet door politie beboet worden''.