Kathleen Turner

In een reeks profielen van hedendaagse filmsterren deze week de Amerikaanse actrice Kathleen Turner, eens beroemd om haar broeierigheid, die tegenwoordig vooral wordt gecast als moeder, zoals nu in `The Virgin Suicides'.

Haar sexy uitstraling en haar rubensiaanse lichaam elektriseerden enkele van de amusantste films uit de jaren tachtig: Body Heat, Romancing the Stone, Prizzi's Honor en Peggy Sue Got Married. Maar het indrukwekkendste optreden van Kathleen Turner had minder om het lijf. Als de zwoele stem van de rondborstige tekenfilmfiguur Jessica Rabbit, in de special-effectskomedie Who Framed Roger Rabbit uit 1988, had ze de beste teksten (`I'm not bad, just drawn that way') en was ze de verleiding zelve. En om het levensechte karakter van haar getekende alter ego te onderstrepen, liet Turner haar eigen naam niet vermelden op de aftiteling.

Mary Kathleen Turner (Springfield, Missouri, 19 juni 1954) was een femme fatale vanaf haar filmdebuut, twintig jaar geleden, in de neo-noir Body Heat van Lawrence Kasdan. Tegenover William Hurt legde de in Maryland en Londen geschoolde diplomatendochter een broeierigheid aan de dag die haar krediet gaf voor een heel decennium. Zo kreeg ze de hoofdrol in twee avonturenkomedies met Michael Douglas (Romancing the Stone en The Jewel of the Nile), in een mafiafilm met Jack Nicholson (Prizzi's Honor), in Francis Ford Coppola's highschool-komedie Peggy Sue Got Married, in de ontroerende tragikomedie The Accidental Tourist (weer tegenover Hurt) en in Danny De Vito's uitzinnige echtscheidingsfilm The War of the Roses.

En toen was het op. Na een desastreus optreden in de Sarah Paretsky-verfilming V.I. Warshowksi (1990) werd Turner niet meer gevraagd voor de rollen waarin ze excelleerde – ook al omdat ze als gevolg van medicijngebruik voor een nare ziekte (reumatische arthritis) geruime tijd flink dikker leek. Toen ze drie jaar later weer eens optrad in een behoorlijke film, Serial Mom van John Waters, was ze gecast als een moeder waar een steekje aan loszit – een rol die ze ook al speelde in House of Cards (1993), en nu nog subtieler in The Virgin Suicides van Sofia Coppola.

Turner, die zich onlangs in interviews beklaagde over de dictatuur van jong en dun in Hollywood (`To hell with these teenagers and their non-bodies'), maakte begin dit jaar haar comeback als verleidster op het Londense toneel. Als Mrs. Robinson in The Graduate stond ze per avond één minuut naakt, speelde ze voor overvolle zalen, en werd ze geprezen om haar acteren en haar sex appeal. Het is te hopen dat er ook Hollywoodbonzen tussen het publiek zaten, opdat de pas 45-jarige Turner niet veroordeeld blijft tot het spelen van licht-neurotische moeders.