HET NIEUWE TV-SEIZOEN: STUDIO RKK

Studio RKK heeft een gedaanteverwisseling ondergaan. Werd het programma vroeger 's avonds vanuit de studio uitgezonden, tegenwoordig presenteert Wilfred Kemp 's middags vanaf locatie. Morgen: café Broers in Utrecht.

Rond kerk en kroeg: een intrigerende ondertitel.

,,In elk katholiek dorp staat een kroeg tegenover de kerk. Vroeger ging men daar na de mis kaarten of napraten. In ons programma doen wij die traditie eer aan: wij praten met één hoofdgast over nieuws uit kerk en samenleving – in de kroeg.''

De tweede uitzending was gesitueerd in een Haagse poffertjeskraam. Een nogal ruime interpretatie van het woord `kroeg'.

,,Ja. Maar dat kwam doordat we in de buurt van het Malieveld geen kroegbaas bereid vonden zijn locatie ter beschikking te stellen. Dan maar een poffertjeskraam, moet onze redacteur hebben gedacht.''

Eén groot nadeel van een poffertjeskraam: veel achtergrondgeluiden.

,,Het geluid liet in de tweede uitzending inderdaad te wensen over. Maar dat had niets met de locatie te maken. Er zat iets tussen het schakelkastje van de geluidsman en de camera, heb ik mij laten vertellen. Ze zijn nu aan het uitzoeken wat de oorzaak is.''

Ook intrigerend: het Jezusbeeld op de bakplaat.

,,O, u bedoelt het heilig hartbeeld? Ja, dat is een knipoog naar het rijke Roomse leven van de jaren vijftig. Nemen we iedere uitzending mee. Maar het is niet zo dat de redactie na afloop van de uitzending voor het beeld neerhurkt: bedankt dat het allemaal goed gegaan is.''

Wat beoogt u met het programma?

,,Informeren. Met name buiten de Randstad, maar ook elders, raken processies en bedevaarten steeds meer in trek. We willen de kijker van al die cultureel-religieuze uitingen op de hoogte stellen.''

Geen bekeringsijver?

,,Nee, want anders dan veel programma's van de EO, IKON en NCRV gaat Studio RKK niet over De Zware Zaken van het Leven. Wij katholieken hebben meer humor, zelfspot en relativeringsvermogen. Ik sta achter wat ik doe, maar heb niet de pretentie dat je zonder religie doodongelukkig wordt.''

Wat is uw doelgroep?

,,De wat oudere kijker. Wij zouden ons ook graag op jongeren richten, maar de ervaring leert dat het overgrote deel van onze kijkergroep uit 55-plussers bestaat. Daar zijn wij heel reëel in.''

Vorige week keken er 45.000 mensen naar uw programma. Tevreden?

,,Nou, nee. Ik denk eerder aan 100.000.''

Waarom?

,,Omdat religie anders dan vaak wordt verondersteld geen marginaal verschijnsel is. Sterker nog: het is een belangrijke inspiratiebron. Ieder weekeinde gaan er twee miljoen mensen naar de kerk – dat is nog altijd tien keer zoveel als naar de voetbalvelden. En hoort u iemand zeggen dat voetbal een marginaal verschijnsel is? Nou dan!''

(Studio RKK, woensdag, 16.32-17.00u.)