Gucci baat bij opleving economie

Het Italiaanse modehuis Gucci, fabrikant van parfums en luxe producten zoals designtasjes, heeft in het tweede kwartaal zowel de winst als omzet fors zien stijgen. Het bedrijfsresultaat voor goodwill en afschrijvingen steeg met ruim de helft tot 83,4 miljoen dollar, terwijl de omzet bijna verdubbelde tot 497 miljoen dollar (1,3 miljard gulden). De groei is voor een groot deel toe te schrijven aan de parfumdivisie van Yves Saint Laurent, die eind vorig jaar in handen van Gucci is gekomen.

De resultaten van het modehuis kwamen grotendeels overeen met de verwachtingen van analisten. ,,We hebben een buitengewoon tweede kwartaal beleefd'', verklaarde bestuursvoorzitter Domenico De Sole vanochtend in een toelichting. ,,De economische opleving plus het succes van onze merken hebben tot dit resultaat geleid. Ook voor de rest van dit jaar en voor 2001 zijn we goed gepositioneerd voor voortgaand succes.'' Naast Yves Saint Laurent en het eigen Gucci-merk verkoopt het bedrijf ook de merken Sergio Rossi (damesschoenen) en Boucheron (juwelen).

De motor van de onderneming is de Gucci-divisie. Daar bedroeg de omzetstijging 28 procent tot 333,2 miljoen dollar. Vooral in Azië en Europa steeg de omzet fors, in de Verenigde Staten bleef de groei daarbij vergeleken iets achter. Problemen heeft Gucci nog steeds met de integratie van Yves Saint Laurent. Door reorganisaties – het terugkopen van licenties voor het merk – zakte de omzet bij YSL tot 119 miljoen dollar, in vergelijking met 121 miljoen dollar in dezelfde periode vorig jaar. De kleine modetak van YSL boekte verlies.

Door het positieve tweede kwartaal laten ook de halfjaarcijfers van Gucci een flinke groei zien. De omzet steeg over de eerste zes maanden van dit jaar met 94 procent tot ruim 1 miljard dollar. Het operationele resultaat steeg met 43 procent tot 167 miljoen dollar.

Gucci heeft een notering aan de Amsterdamse effectenbeurs waar het tot de 24 hoofdfondsen behoort. Het aandeel won vanochtend 2,2 procent tot 114,55 euro.

Het Italiaanse bedrijf is lange tijd onderwerp geweest van een machtsstrijd tussen de twee grootste aandeelhouders, de Franse tycoons Bernard Arnault, oprichter van mode- en champagnehuis LVMH (Moët Hennessy Louis Vuitton) en François Pinault, oprichter van detailhandelsconcern PPR (Pinault Printemps Redoute). PPR heeft 42 procent van de Gucci-aandelen, LVMH heeft 20 procent.

Door de verkoop van nieuwe aandelen aan PPR, ruim een jaar geleden, wist Gucci zich met succes te verdedigen tegen een vijandige overnamepoging door LVMH. Maar LVMH vecht middels een bodemprocedure voor de Amsterdamse rechter nog steeds de rechstgeldigheid van de uitgifte van die nieuwe aandelen. In juni dit jaar liepen gesprekken stuk tussen PPR en LVMH over een verkoop van het belang van LVMH in Gucci aan PPR voor een bedrag van 100 dollar per aandeel.