Begin aanleg van spoorlijn tusen Korea's

Drie maanden geleden nog maar sloegen de beide Kims een bres in de muur van onderling wantrouwen die de beide Korea's sinds 1953 heeft gescheiden, en nu al zijn de werkzaamheden begonnen aan de aanleg van een spoor- en autowegverbinding tussen Seoul en de Noord-Koreaanse hoofdstad Pyongyang.

Vanochtend gaf de Zuid-Koreaanse president Kim Dae-jung – die afgelopen juni geschiedenis schreef door in Pyongyang op bezoek te gaan bij de Noord-Koreaanse leider Kim Il-sung – het officiële startschot voor de reconstructie van de oude spoorlijn. Dat gebeurde in het plaatsje Imjingak, even ten zuiden van de gedemilitariseerde zone tussen Noord- en Zuid-Korea. ,,Vandaag beginnen we met het opnieuw leggen van verbindingen in ons verdeelde vaderland'', sprak Kim. ,,Een halve eeuw lang is de afgebroken spoorwegverbinding een symbool geweest van nationale verdeeldheid en van de Koude Oorlog.''

Aan Noord-Koreaanse kant moet nog worden begonnen aan het herstel van de railverbinding, maar als alles goed gaat, zullen de werkzaamheden eind volgend jaar zijn afgerond. Dan moet het, net als vroeger, mogelijk zijn per trein tussen Seoul en Pyongyang te reizen. Naast de spoorlijn, die ook zal worden doorgetrokken naar de Shinuiju, aan de grens met China, komt een vierbaans autoweg te liggen. Maar voor het zover is zullen eerst duizenden militairen aan de slag moeten om de vele landmijnen te ruimen in het niemandsland tussen Noord- en Zuid-Korea.

Sommige waarnemers zetten vraagtekens bij de voortvarendheid die nu wordt getoond. Want, zeggen ze, concrete afspraken hoe de Korea's de banden gaan aanhalen, zijn er nog niet.

Deskundigen verwachten dat de transportverbindingen vooralsnog alleen bestemd zijn voor goederenvervoer.