Strijd om HSL: vier kandidaten

. De Nederlandse Spoorwegen hebben een alliantie gesloten met de KLM en de Britse National Express Group om de contracten voor het vervoer op de Hogesnelheidslijn-Zuid in de wacht te slepen. Het consortium moet het opnemen tegen twee andere consortia en een Brits bedrijf.

Het Nederlandse busbedrijf Connexxion heeft een consortium gevormd met het grote Franse vervoersconcern CGEA-Connex en de Zweedse staatsspoorwegen. Vorige week was al bekend geworden dat het Britse Arriva samen met de Deutsche Bahn een gooi wil doen naar de exploitatie van de HSL-Zuid, waarover vanaf 2005 de eerste flitstreinen vanuit Amsterdam naar het zuiden moeten rijden. Het eveneens Britse Stagecoach Holdings ten slotte wil op eigen houtje proberen de contracten in de wacht te slepen.

Minister Netelenbos (Verkeer en Waterstaat) toonde zich gisteren tevreden over het aantal gegadigden voor de aanbestedingsprocedure. Die moeten de komende weken allerlei papieren overleggen, waaruit moet blijken dat ze in beginsel aan de criteria van het ministerie kunnen voldoen. Op 26 oktober moet duidelijk zijn wie door mag gaan naar de volgende ronde, waarna de overgebleven partijen een offerte mogen uitbrengen.

NS en KLM waren al enige jaren met elkaar in gesprek, mede omdat de Hogesnelheidslijn-Zuid altijd bedoeld is geweest ter vervanging van vluchten van en naar Brussel en Parijs. National Express Group beschikt over een ruime transportervaring in zowel Groot-Brittannië als het buitenland.

Op het eerste gezicht lijkt de Nederlands-Britse combinatie het meeste te duchten te hebben van de alliantie tussen Arriva en de Deutsche Bahn. Wanneer het om kapitaalkracht en ervaring met hogesnelheidstreinen gaat, steekt deze die van NS, KLM en National Express naar de kroon.

Een nadeel voor het consortium dat Connexxion is aangegaan zou kunnen zijn dat er een grote Franse partner in deelneemt. De Kamer heeft steeds gezegd dat de contracten voor de HSL-Zuid niet toegekend mogen worden aan een firma uit een land dat zelf zijn spoorwegnetwerk niet of nauwelijks heeft opengesteld voor buitenlandse bedrijven. Dat geldt in hoge mate voor Frankrijk, maar in iets mindere mate ook voor Duitsland.