MADONNA

Madonna's muzikale carrière is als een slang die in zijn eigen staart bijt. Begin jaren tachtig brak ze door met gesmeerde disco-liedjes als Holiday en Dress You Up, die het goed deden in de Newyorkse homo-disco's. Later werd haar muziek steeds introspectiever en gesoigneerder. Hoogtepunt van die ontwikkeling was het in 1998 verschenen Ray Of Light, waarvoor Madonna samen met de Britse producer William Orbit veellagige, zinderende dansnummers schreef, die naar eigen zeggen verslag deden van haar `spirituele groei' na de geboorte van dochter Lourdes in 1997.

Maar inmiddels heeft Madonna alle yoga, kabbalistiek en Indiase wijsheid die bij Ray Of Light de inspiratiebronnen waren, overboord gezet. Op haar nieuwe cd Music horen we haar niet in het Sanskriet, maar zingt ze wel een stukje Frans. Dat is niet toevallig want voor Music werkte Madonna intensief samen met de Franse producer/muzikant Mirwais, exponent van de hedendaagse stroming van Franse disco, waar ook populaire groepen als Air en Daft Punk deel van uit maken. En dat is het punt waarop de cirkel van Madonna's loopbaan zich sluit, want die Franse disco-beweging is op haar beurt sterk beïnvloed door de Amerikaanse disco uit het begin van de jaren tachtig. Madonna is via Frankrijk weer terug bij haar eigen roots.

Op Music werkte Madonna opnieuw ook samen met William Orbit en daardoor is er een tweedeling in de liedjes. Er is een duidelijk onderscheid tussen de chique, transparante instrumentaties van Orbit, en de hoekige, bliep-stukken van Mirwais. Mirwais houdt erg van rare effecten op de stemmen, zoals de vocoder, die Madonna doet klinken als een jaren zeventig-robot. Bovendien heeft hij af en toe de stofzuiger aan gezet, waardoor haar zang overstemd werd. Overal spreekt plezier uit, en een aangenaam gebrek aan pretentie. Madonna wil dansen, drinken en verleiden, kortom alles wat je niet had verwacht van een zwangere yoga-fanaat.

In het Engelse tijdschrift The Face vertelde ze onlangs dat op de plaat vooral liefdesliedjes staan. Het ligt voor de hand om in het onderwerp van haar liefde de Engelse regisseur Guy Ritchie te herkennen, met wie ze vorige maand haar tweede kind, zoon Rocco, kreeg. Maar het zijn ook weer geen volbloed liefdesliedjes; `I-love-you-but-fuck-you songs' noemde ze nummers als `Amazing' en `I Deserve It'. Want het onderscheid en de daarbij horende problemen tussen de seksen is ook een van de onderwerpen, zoals in het prachtige `What It Feels Like For A Girl'. De volwassen Madonna heeft altijd een zeker gevoel van eenzaamheid in haar muziek gelegd, en die is ook nu weer voelbaar. De nieuwe Madonna klinkt als haar jeugdige versie, maar met de ervaringen en de wijsheid van een 42-jarige.

Madonna's Music (Maverick/warner music 9362-47865) verschijnt maandag.