DHL in handen van Deutsche Post

Deutsche Post krijgt vanaf 1 januari 2001 een belang van 51 procent in de Amerikaanse pakketvervoerder DHL International. Daarbij gaat het om de niet-Amerikaanse activiteiten van DHL Worldwide Express.

Het Duitse concern, het grootste postbedrijf van Europa, heeft daarover overeenstemming bereikt met de oprichters van DHL en de betrokken investeringsmaatschappijen. In totaal dragen zij een belang van 26 procent over, Deutsche Post had al 25 procent in handen.

Het akkoord is gisteren bekendgemaakt door bestuursvoorzitter Klaus Zumwinkel, de bestuursvoorzitter van Deutsche Post. Geruchten over de op handen zijnde overname hadden eerder deze week al de krant in Duitsland gehaald. Zumwinkel zei tevens dat zijn bedrijf 20 november naar de beurs gaat, twee weken later dan eerder was bekendgemaakt. Deutsche Post is nu nog volledig in handen van de overheid. Naast Deutsche Post zijn Japan Airlines en Lufthansa (partner van Deutsche Post) grootaandeelhouder in DHL International.

Zumwinkel noemde DHL International gisteren een 'juweel in de branche'. De nieuwe aanwinst is vooral gespecialiseerd in snelle koeriersdiensten en behaalde vorig jaar wereldwijd een omzet van 5,1 miljard dollar. Met 64.000 werknemers is DHL in 228 landen aanwezig.

Deutsche Post wil niets onthullen over het bedrag dat het voor de verworven belangen heeft betaald. Het staatsbedrijf wil met DHL International in het buitenland verder groeien. Op de binnenlandse postmarkt neemt de concurrentie toe als gevolg van de liberalisering van de postmarkt, hetgeen door de Europese Commissie is opgelegd.

Deutsche Post is al sinds eind 1998 in het bezit van het Zwitserse Danzas. In de Verenigde Staten is het aanwezig via de Amerikaanse expediteur Air Express, dat eind vorig jaar werd overgenomen. Ook zijn de Duitsers eigenaar van Van Gend & Loos.

Ongeveer 25 tot 33 procent van Deutsche Post wordt in november dit jaar naar de beurs gebracht. De beursgang is lange tijd door de Duitse politiek tegengehouden omdat voor een ontslaggolf werd gevreesd. Onder druk van onder meer de Europese Commissie heeft Duitsland uiteindelijk de weerstand moeten opgeven.

Concurrenten als het Amerikaanse UPS en TNT Post Groep – een resultaat van de overname door PTT Post van het Australische TNT in 1996 – klagen al enige tijd dat Deutsche Post veel gemakkelijker uitbreiding van zijn activiteiten kan financieren omdat het de Duitse overheid achter de hand heeft.