De Antonov mag nu wel van iedereen de lucht in

Het was even leuk, maar nu ziet luchthaven Beek het enorme Russische toestel Antonov 124 toch liever snel vertrekken. Maar de veiling is wéér uitgesteld.

Het is een enorm toestel, de Antonov 124. Daarom vond havenmeester A. Elshof van Maastricht Aachen Airport, in de volksmond `Beek' geheten, het helemaal niet erg dat de kist even op het vliegveld geparkeerd bleef staan. ,,Goed voor het imago'', dacht Elshof eerst. ,,Andere maatschappijen zagen dat zo'n grote Rus ook op dit vliegveld vloog.'' Maar lang duurde het niet voordat deze sfeer omsloeg. Elshof: ,,Als zo'n kist daar alleen maar staat, keert dat zich snel tegen je.''

Dat de Antonov, het grootste vliegtuig ter wereld, al drie jaar op Beek geparkeerd staat, had alles te maken met het verdwijnen van de Russische eigenaar Ayaks. Die werd onvindbaar nadat het Nederlandse textielbedrijf Traffic beslag legde op het toestel. Traffic had schade geleden omdat de Antonov te laat met een bestelling uit Bangladesh was gearriveerd. Dat was in 1997. Nu staat de kist er nog.

Best profijtelijk, daar niet van. De Antonov is goed voor 1.720 gulden parkeergeld per dag. Maar het is nog maar de vraag wie die 1,7 miljoen parkeergeld gaat betalen. `Beek' had erop gerekend dat nu al wel te weten, want het toestel zou oorspronkelijk begin september worden geveild.

Die veiling werd uitgesteld wegens een kort geding dat een potentiële koper had aangespannen. De koper protesteerde tegen het feit dat de veiling schriftelijk zou plaatshebben. Dat zou volgens hem de prijs opdrijven. De rechtbank bleef bij de door het veilinghuis voorgestelde methode.

Daarna had de veiling van de Antonov donderdag moeten beginnen, maar het ging opnieuw niet door. Ditmaal wegens een door een andere koper aangespannen kort geding, die eiste dat de onderhoudspapieren boven water komen. Deze papieren zijn in handen van een Russische firma, die het toestel zelf ook wil kopen. De rechter bepaalde dat de onderhoudspapieren binnen vijf dagen aan de andere potentiële kopers getoond moeten worden. Als dit niet gebeurt, moet het Russische bedrijf dat nu de papieren bezit een dwangsom betalen van 250.000 gulden per dag, met een maximum van tien miljoen gulden.

Veilingmeester en gerechtelijk bewaarder van het toestel H. Marinus heeft de bezitters van de papieren gevraagd ,,ze in godsnaam af te geven''. Maar hij ziet dat nog niet zo snel gebeuren. De firma die van de rechter de documenten openbaar moet maken, is volgens Marinus een firma op papier, die net zo makkelijk de onderhoudspapieren in een nieuwe firma onder kan brengen en het eerste bedrijf kan opheffen.

Marinus: ,,En ik zie de advocaat van de andere kopers nog niet zo snel naar Moskou gaan om die papieren op te halen, want ze hebben daar vreemde manieren om zaken af te handelen. Dat de advocaat van de bezitters van de documenten Kalasjnikov heet, kan geen toeval zijn.''

Aan de Antonov 124 moet nogal wat achterstallig onderhoud gepleegd worden, en het luchtwaardigheidsbewijs van het toestel was al na één jaar niet vliegen verlopen. Havenmeester Elshof verwacht dat de Russische luchtvaartautoriteiten en de Rijksluchtvaartdienst een eenmalige toestemming voor vertrek verstrekken, waarna de nieuwe eigenaar het groot onderhoud op een daarvoor uitgeruste locatie verricht.

Maar veilingmeester Marinus ziet het minder rooskleurig in. Volgens hem mag er geen onderhoud worden gepleegd aan het toestel bij een temperatuur die lager is dan vijf graden Celsius. Op Beek is geen loods beschikbaar, de koper moet dus tenten met kachels om het vliegtuig heen plaatsen. Marinus: ,,Als het hard gaat vriezen, kunnen we het wel schudden. Dan staat de Antonov hier tot maart of april.''