Artsen verzwijgen gemaakte fouten

De kans dat uw arts u zal vertellen dat er iets mis ging – of dat zijn collega bij u in de fout is gegaan – is klein. En dit niet omdat er geen fouten worden gemaakt: jaarlijks overlijden er in Nederland vermoedelijk een paar duizend mensen aan de gevolgen van missers en wordt meer dan 10 procent van de ziekenhuisbedden bezet door onbedoelde slachtoffers van medische of farmaceutische ingrepen. De bereidheid van artsen om patiënten te melden dat er bij de behandeling iets is misgegaan is echter gering.

Uit een onderzoek dat de artsenorganisatie KNMG onder haar leden hield blijkt dat maar zo'n 20 procent vindt dat een patiënt altijd moet worden gezegd als er iets fout is gegaan. Alleen als de fout schadelijk kan zijn voor het vertrouwen dat de patiënt in zijn arts hoort te stellen meent 95 procent dat een excuus aan het slachtoffer op zijn plaats is, zo meldt het weekblad Medisch Contact.

De patiënten hoeven van de meeste artsen dan wel niet te horen wat deze fout hebben gedaan, de collega's moeten wel op het jasje worden gespuwd. Zo'n 90 procent vindt dat een collega er op moet worden aangesproken als die in de fout gaat of als er aan de juistheid van diens aanpak wordt getwijfeld. En 59 procent is voor een `meldpunt' waar `ernstig disfunctionerende' collega's kunnen worden geregistreerd.

De KNMG pleit voor een `professionele benadering' door en een `grote openheid' van de arts. ,,Patiënten zullen een eigen initiatief van een arts om over een tegenvaller of fout een open gesprek te hebben positief waarderen. Het kan voor een patiënt zelfs reden zijn om geen klacht in te dienen'', zo meldt Medisch Contact, dat constateert dat ,,het omgaan met een fout of klacht voor veel artsen een zeer emotionele en ingrijpende ervaring is''.