Heineken kijkt voor groei naar Latijns Amerika

Heineken, de op één na grootste bierbrouwer ter wereld, praat met zijn twee Latijns-Amerikaanse partners over uitbreiding van zijn minderheidsbelang. Het continent moet voor Heineken na Europa en de Verenigde Staten een derde belangrijke markt worden voor het Heineken-merk. Dat zei bestuursvoorzitter K. Vuursteen vanochtend in een toelichting op de halfjaarcijfers.

,,Met onze solide kasstroom uit Europa kunnen we de groei in de rest van de wereld betalen'', zei Vuursteen. ,,Andere brouwers houden van spectaculaire overnames, wij zijn conservatiever. We rijgen een parelketting.'' Voor de kleinere overnames kijkt Heineken in Europa nog naar het Zwitserse Feldschlösschen, waar het een van de mogelijke kopers is, en naar het zuidelijke halfrond. ,,We zijn in gesprek in Latijns Amerika. Maar het gaat om grote brouwerijen die in handen zijn van families. Die vinden het leuk om rijk te zijn. Ze vinden het nog leuker om rijk én brouwer te zijn.''

Heineken heeft sinds de jaren tachtig belangen van 15 procent in Quilmes, in handen van de schatrijke familie Bemberg, met activiteiten in onder andere Argentinië, Chili en Uruguay, en in het Braziliaanse Kaiser, in handen van een groep families die ook Coca-Cola bottelt. Beide hebben sinds kort concurrentie van het fusieconcern AmBev, dat in Brazilië een marktaandeel heeft van 70 procent en van plan is de rest van het continent te veroveren.

Bijzonder tevreden was Vuursteen over de export naar de Verenigde Staten, de belangrijkste winstmaker in de eerste zes maanden van dit jaar. Het aantal verkochte liters Heineken steeg met 13 procent, Amstel Light groeide met 10 procent. Ook een grote overname in Spanje (Cruzcampo) en de hoge koers van de dollar droegen bij aan de stijging van de resultaten. Een tegenvaller had Heineken in Polen waar de integratie van twee brouwerijen en het sleutelen aan een belangrijk merk leidden tot een daling van de afzet.

De nettowinst van Heineken steeg met 19 procent tot 249 miljoen euro (548 miljoen gulden) bij een 15 procent hogere omzet van 3,9 miljard euro (8,6 miljard gulden). Het bedrijfsresultaat nam toe met 16 procent tot 411 miljoen euro. Ondanks het minder mooie zomerweer verwacht de brouwer voor het gehele jaar een winststijging van meer dan 15 procent. De koers van het aandeel reageerde aanvankelijk positief op die verwachting, maar daalde in de loop van de ochtend met ruim 2 procent tot 55,70 euro.