GM verdubbelt zijn belang in Suzuki

De Amerikaanse autofabrikant General Motors (GM) verdubbelt zijn belang in de Japanse branchegenoot Suzuki tot 20 procent. GM bekostigt de transactie van 653 miljard dollar (bijna 1,7 miljard gulden) voor een groot deel met de uitgifte van nieuwe aandelen. Onderdeel van de overeenkomst is dat de bestuursvoorzitter van GM, Jack Smith, wordt opgenomen in het bestuur van Suzuki. Daarmee wordt hij de eerste niet-Japanner in het bestuur van de fabrikant van auto's en motoren.

Met de transactie probeert GM een groter deel te veroveren van de Aziatische markt. Analisten verwachten dat de automarkt in Azië de komende jaren sneller zal groeien dan in de Verenigde Staten en Europa. Suzuki heeft veel ervaring in het maken van kleine auto's, die bijzonder populair zijn in Azië. Suzuki is met joint ventures al actief in India en China, een markt met gezamenlijk 2,2 miljard inwoners. GM krijgt via Suzuki ook toegang tot deze markten.

GM en Suzuki gaan vanaf september volgend jaar een nieuwe, kleine auto produceren in de fabrieken van Suzuki in Shizuokan. Het ontwerp is afkomstig van GM, en de auto wordt op een onderstel van Suzuki gebouwd. De bedoeling is dat jaarlijks 20.000 auto's van het nieuwe type, die onder het GM-merk Chevrolet zullen worden verkocht, van de band zullen rollen.