Miljarden mensen surfen naar www.olympics.com

Internet speelt een prominente rol tijdens de Olympische Spelen. Het sportieve eeuwfeest biedt webbeheerders de kans de grenzen van de digitale snelweg verder te verkennen.

Niet zwemmen, voetbal of atletiek, maar surfen is verreweg de populairste bezigheid, voor en tijdens de Olympische Spelen in Sydney. Surfen over het World Wide Web welteverstaan. Webbeheerder en computergigant IBM, een van de hoofdsponsors van The Millennium Games, verwacht een recordaantal van 6,5 miljard bezoekers op de officiële website van de 27ste Olympische Spelen: www.olympics.com.

Dat is een duizelingwekkend aantal en een vertienvoudiging van het aantal hits op de website van de Winterspelen van twee jaar geleden in Nagano. Maar volgens Henk Karman is 6,5 miljard geen overdreven schatting. ,,Door het enorme tijdsverschil met Europa en Amerika zijn geïnteresseerde gebruikers voor het actuele nieuws meer dan ooit aangewezen op de snelst denkbare nieuwsvoorziening, op internet dus'', zegt het hoofd automatisering en informatievoorziening van NOC*NSF.

Karman staat in Australië aan het hoofd van de officiële website van de sportkoepel: www.sport.nl. Vier medewerkers telt de redactie die zetelt in het Holland House, het onderkomen van de Nederlandse delegatie in Darling Harbour, naast het Batavia-schip. Het sportieve eeuwfeest benutten Karman en de zijnen om de populariteit van de site fors te vergroten. Maar de middelen zijn beperkt. Om de traditionele media (kranten, radio en tv) te beschermen, heeft het Internationaal Olympisch Comité (IOC) vorige maand de digitale media beperkingen opgelegd. Zo zijn columns van sporters of bestuurders tijdens de Spelen verboden. Hetzelfde geldt voor live-wedstrijdbeelden en uitslagen.

Karman heeft zijn bedenkingen over de handelwijze van het IOC. ,,Ik begrijp dat ze de traditionele media in bescherming nemen en willen voorkomen dat één of andere winkelketen over hun rug een graantje probeert mee te pikken, terwijl de officiële sponsors grof geld moeten neertellen. Maar, en daar gaat het om, de Internet-hype is niet tegen te houden.''

`Sydney' geldt als één groot internet-experiment, omdat het sportfestijn de webbeheerders een uitgelezen mogelijkheid biedt de grenzen van de digitale snelweg verder te verkennen. De bevindingen en uitkomsten van de komende weken staan in december centraal op een IOC-congres over de nieuwe media. Karman weet nu al wat zijn inbreng zal zijn in Lausanne. ,,Er zal een compromis gevonden moeten worden, tussen enerzijds het panisch najagen en vervolgen van overtreders en anderzijds het volledig vrijgeven van informatie.''

In Sydney omzeilen Karman en de zijnen de regels door ,,creatief denkwerk''. Zo is www.sport.nl in weerwil van het IOC-verbod van plan uitslagen te publiceren, onder het mom van eigen nieuwsgaring. Columns van leden van het team de mission worden gepresenteerd als `een vraaggesprek met'. Verder organiseert de site chatsessies met (oud-)sporters, een digitale veiling van olympische attributen van Nederlandse sporters en kan een huldiging in het Holland House rechtstreeks worden gevolgd.

Volgens Karman kunnen The Sydney Games nu al worden aangemerkt als het grootste internet-evenement uit de geschiedenis. Om zijn woorden te staven verwijst hij onder meer naar de forse toename van het aantal aansluitingen in de afgelopen vier jaar: wereldwijd van 40 naar 275 miljoen.

Bovendien zijn de Olympische Spelen op maat gesneden voor het nieuwe medium: een veelheid aan sporten, met een veelheid aan informatie. ,,Traditionele media zijn gedwongen om keuzes te maken omdat hun ruimte of zendtijd beperkt is'', weet Karman. ,,Die beperking kent internet niet.''