Dieselprijs houdt Europa in de ban

Ook in Nederland was de actiebereidheid gisteren nog groot. Hoewel het beeld minder grimmig is dan in Engeland en België. Want de inmiddels landelijk bekende eigen rijders hebben het moeilijk. In Den Haag wordt gesoebat over enkele centen accijns, Shell speelt de vermoorde onschuld en brancheorganisaties zijn in de gordijnen gevlogen. Maar de `kleine man' moet door. ,,Als we nu actie gaan voeren, loop ik een dag omzet mis. Dat kunnen we er echt niet bij hebben.''

De hoge dieselprijzen nekken de kleine ondernemers in de transportsector, de zogenoemde eigen rijders. Transport en Logistiek Nederland constateerde al een lichte stijging van het aantal bedrijfssluitingen. Probleem voor de kleine ondernemer in de transportsector is is dat hij door de drastische prijsstijgingen van brandstof niet in staat is de klant een adequate offerte te doen. Diesel beslaat 15 tot 20 procent van de kostprijs van vervoer.

,,Spreekt hij de ene dag een prijs af van zoveel gulden om een goedje van A naar B te brengen, dan kan het heel goed zijn dat dat een dag later veel te goedkoop is'', legt een woordvoerder van Transport en Logistiek Nederland (TLN) uit. ,,Dit breekt vervoerders op. Grote bedrijven zijn minder gevoelig voor dat deel van het kostenplaatje.''

Ook de gebroeders Groenen uit Tilburg, wier wagenpark slechts één voertuig telt, heeft problemen. ,,Als we nu een dag actie gaan voeren, loop we ook een dag omzet mis. Dat kunnen we er nu echt niet bij hebben'', reageert de vrouw van een van de broers geëmotioneerd. ,,Elke dag weer moeten we kijken of we het halen. Maar toch doorgaan.''

De grote transportbedrijven kijken weliswaar met argusogen naar de ontwikkelingen op de brandstofmarkt, maar maken zich drukker over verstopte wegen. Toch is de solidariteit met de zelfstandige rijders groot. ,,Uiteindelijk hebben we allemaal met hetzelfde probleem te kampen'', zegt een woordvoerder van transportbedrijf Van Gend en Loos. ,,Onze chauffeurs merken er weinig van in hun portemonnee. Maar we hebben er wel degelijk last van. Het gaat ten koste van onze marges.''