CSM koopt Belgisch-Franse snoepproducent

Voedingsconcern CSM koopt voor 242 miljoen gulden het Belgisch-Franse zoetwarenbedrijf Continental Sweets. De Nederlandse `suikerfabriek' wordt daarmee de op één na grootste producent van snoepgoed in Europa achter het Duitse familiebedrijf Haribo.

In Noord-Europa was CSM al de belangrijkste producent van snoepgoed, zoals zuurtjes, drop en kauwgom. Met de overname van Continental Sweets heeft CSM zich die positie ook in België en Frankrijk verworven. Het bedrijf produceert allerlei zoetwaren, zoals gelatinepuddings, zuurtjes, chocolade en kauwgom.

CSM koopt het Belgisch-Franse bedrijf voor 110 miljoen euro (242 miljoen gulden) van de participatiemaatschappijen Gilde en AXA. Het bedrijf haalde in 1999 een jaaromzet van 150 miljoen euro en een bedrijsresultaat van circa 12 miljoen euro.

Voor CSM past de overname in hun strategie om Europa's belangrijkste producent van zoetwaren te worden. Belangrijk in die strategie was de overname van Leaf vorig jaar. CSM betaalde 830 miljoen gulden voor deze snoepdivisie aan het Finse bedrijf Huhtamäki. Leaf verkoopt bekende merken als Sportlife en XyliFresh. CSM beschikte al over de Nederlandse snoep- en dropmerken Red Band, Venco en King. Bestuursvoorzitter Jaap Vink liet bij die overname weten dat `suikerwerk' een ideale markt is voor een middelgrote onderneming als CSM. Europa snoept jaarlijks voor zo'n 16 miljard gulden, of 21 miljard gulden inclusief kauwgom. Dat bedrag stijgt ieder jaar met 3 procent.

Continental Sweet produceert net als Leaf chocoladeproducten. CSM heeft eerder laten weten dat het die chocoladedivisie van Leaf, die repen maakt, graag wil verkopen. De chocolademarkt wordt namelijk gedomineerd door een paar grote, krachtige multinationals, zoals Nestlé, Mars en Philip Morris. Vink liet vanochtend echter weten dat CSM niet van plan is de chocoladetak van Continental Sweets te verkopen, omdat die vooral toffees maakt en die passen juist wel bij het overige snoep.

Behalve in snoep is CSM actief als producent van bakkerij-ingrediënten. In juli kocht CSM nog voor 1,5 miljard gulden de Europese divisie voor deze producten van Unilever.