24 Uurs voyeurisme

Vierentwintig uur per dag op schoot bij Bart, Sabine, Ruud en Tara; het is de ultieme droom van iedere verstokte Big Brother-fan. En dankzij kabelaanbieders Casema (TV Plaza) en Mediakabel (Mr.Zap) hoeft de ware verslaafde binnenkort geen video's meer in te stellen of afspraken af te zeggen. Via een mozaïekkanaal kan dan 24 uur per dag langs vier kanalen Big Brother worden gezapt. Digitale kabelabonnees hoeven geen minuut meer te missen van wat er gebeurt in de wc, keuken of woonkamer van het Big Brother-huis. Een vereiste is wel dat ze een digitaal basispakket hebben aangeschaft van minstens 12,95 gulden per maand.

Het concept is redelijk simpel en had technisch gezien ook op vier analoge kanalen geplaatst kunnen worden, maar Casema en Mediakabel zetten hoog in voor de digitale versie van het `grote broer'-verhaal. Uniek is dat de kabelbedrijven voor de vier kanalen Endemol en de Holland Media Groep (HMG) fors betalen. Bij traditionele tv-doorgifte betalen de tv-stations de kabelaars, maar in een digitale omgeving blijkt het mogelijk de rollen om te draaien.

Kabelexploitant Casema, die binnen een maand hoopt te starten met haar digitale `TV-Plaza', wil met Big Brother zelfs enkele tienduizenden abonnees binnenhalen. Het Casema-boeket bestaat verder uit een groot aantal thema-, optie- en pay-per-viewkanalen. Mr. Zap, dat reeds enige tijd wordt aangeboden, heeft al een tiental themakanalen en pay-per-view diensten in het pakket.

De mogelijkheid om Big Brother 24 uur per dag te zien is niet nieuw. In Spanje was Gran Hermano eveneens 24 uur per dag waarneembaar via de vier kanalen van Via Digital. Dat de eerste Europese 24 uur-versie te zien was bij Via Digital hangt waarschijnlijk samen met de samenstelling van de aandeelhouders. Telefonica, inmiddels eigenaar van Big Brother-producent Endemol, is de grootste aandeelhouder van Via Digital. De veel grotere concurrent Canal Satelite Digital had daardoor het nakijken. Duidelijk is dat het Spaanse concept haar vruchten heeft afgeworpen. Er zijn voorbeelden van bedrijven waar het personeel vier tv-schermen als `achtergrondbehang' gebruikte zodat ze tijdens het werk op de hoogte konden blijven van het wel en wee van de Big Brother-deelnemers.

In het Verenigd Koninkrijk is Big Brother ook 24 uur per dag digitaal via de kabel te zien. Enthousiaste satellietkijkers konden al eerder meekijken met het feedkanaal. In Duitsland zijn Endemol en RTL II van plan de tweede serie van Big Brother non-stop via de kabel uit te zenden. En ook het deze week gelanceerde Italiaanse Grande Fratello zal via het satellietboeket Stream dag en nacht te volgen zijn.

De pr-afdeling van Big Brother noemt de digitale uitzendingen `aanvullend'. Je kunt het ook `plat voyeurisme' noemen. Big Brother biedt een ultieme vorm van een `wachten op', dat soms iets, maar vaak niets oplevert. Het non-stop gluurfenomeen was al bekend van internet, maar via de televisie is het toch anders. Ook de fan die zijn idolen op een groot scherm wil kunnen volgen, kan zo aan zijn trekken komen. Het aantal verzoeken dat HMG inmiddels heeft gekregen voor continue uitzending is niet gering.

Opmerkelijk is overigens dat de HMG en Endemol in Nederland in eerste instantie kiezen voor regionale dekking. Naar verluidt zou kabelaar UPC Big Brother als minder belangrijk betitelen, waardoor Amsterdam – waar binnenkort digitale kabeltelevisie wordt geïntroduceerd – geen toegang krijgt tot de dienst.

Ook geïnteresseerde satellietkijkers zullen de dienst niet kunnen ontvangen wegens de te hoge kosten voor het zogeheten transponderhuur. Gevolg is dat alleen huishoudens in de Casema-gebieden (het grootste deel van Zuid-Holland en Utrecht en kleine delen van Noord-Brabant en Noord-Holland) en de gebieden waar Mr. Zap actief is (o.a. Zeeland, Noord-Brabant, Limburg, groot-Rotterdam en een deel van Gelderland) toegang hebben tot de `dag en nacht'-variant van Big Brother.