Wegvervoer Nederland: vooralsnog milde acties

De acties die de vervoerssector voor aanstaande vrijdag heeft aangekondigd, zullen vooralsnog geen belemmering vormen voor het gewone wegverkeer. Dit zegt een woordvoerster van de samenwerkende brancheorganisaties in het wegvervoer.

Vrijdag rijdt na de ochtendspits vanuit elke provincie in Nederland een dertigtal vrachtwagens naar Den Haag, waar het aanbieden van een petitie kracht moet worden bijgezet. De brancheorganisaties zijn druk in overleg met de politie, hoe alles in goede banen te leiden. Het is evenwel mogelijk dat vrachtwagenchaufeurs zich aansluiten bij spontane acties van andere chauffeurs en transportondernemers. Volgens de woordvoerder van de vervoerdersclub Transport en Logistiek Nederland (TLN) getroost deze organisatie zich veel moeite dit te voorkomen.

Als het kabinet na vrijdag nog niet over de brug komt, dreigen de acties een minder vreedzaam karakter te krijgen. ,,De emoties zijn dan niet meer in de hand te houden'', aldus TLN. Minister Zalm (Financiën) liet vanmorgen weten daarvan niet onder de indruk te zijn. Het kabinet zal zich volgens hem vrijdag niet over de brandstofcrisis buigen.

Leek Nederland, vervoersland bij uitstek, rustig de ontwikkelingen af te wachten, gisteren vloog dan toch – voor even – de vlam in de pan. Want het zijn niet alleen de boze Franse, Belgische, Engelse en Ierse vrachtwagenchauffeurs die hun buik meer dan vol hebben van de hoge brandstofprijzen.

,,De vraag is of je met acties wat bereikt'', zegt TLN-woordvoerder J. Bulthuis. ,,Zie de Franse samenleving, die door de blokkades helemaal plat lag. Dat heeft miljarden gekost. Ze hebben er een heel klein beetje mee bereikt.''

De actiebereidheid is volgens TLN hoog, zeker nu een liter diesel 2,03 gulden gaat kosten. ,,Er wordt gegild om acties.'' Probleem voor met name de zogenoemde eigen rijders is dat zij de prijsstijging niet eenvoudig kunnen doorberekenen. De kostprijs van het wegvervoer bestaat voor 15 tot 20 procent uit de dieselprijs. De transportsector wil een accijnsverlaging van 14,3 cent per liter. Dat kan, aldus TLN, betaald worden uit de extra BTW-inkomsten als gevolg van gestegen brandstofprijzen.