Toename van televisiekijkers

Het Internationaal Olympisch Comité verwacht dat 3,7 miljard mensen op de televisie de Olympische Spelen van Sydney zullen volgen. Dat is een toename van 700 miljoen in vergelijking met vier jaar geleden in Atlanta.

Volgens de cijfers van het IOC zullen 35 miljoen mensen tijdens de Spelen informatie op internet opvragen. Het grootste sportevenement ter wereld wordt vrijdag geopend en zal zestien dagen duren.

Ondanks het recente omkoopschandaal, dat het gedwongen vertrek van tien IOC-leden tot gevolg had, is de belangstelling voor de Olympische Spelen niet verminderd. Negen van de elf hoofdsponsors hebben hun contract met het IOC verlengd, de nieuwe verbintenis van een tiende geldschieter is aanstaande. De sponsors hebben wel het recht verworven om hun contract te verbreken op het moment dat de olympische beweging wederom in een kwaad daglicht komt te staan.

De voorzitter van de marketingcommissie van het IOC, Dick Pound, maakte vandaag in Sydney bekend dat de televisierechten voor de Olympische Spelen in Sydney een bedrag van 1.331 miljard dollar hebben opgeleverd. In Atlanta was dat nog maar 895 miljoen. Alleen televisiemaatschappij NBC betaalde al 705 miljoen dollar voor de rechten van de Olympische Spelen in de Verenigde Staten. Dat bedrag heeft het bedrijf inmiddels al terugverdiend. Er werd door NBC voor 900 miljoen dollar aan commercials verkocht, ondanks dat door het tijdverschil de beelden van de olympische wedstrijden in uitgestelde vorm aan de Amerikaanse kijkers zal worden getoond.

Van de tv-opbrengsten, die het IOC ontvangt, zal ongeveer 800 miljoen dollar naar de organisatie in Sydney gaan. De rest van het geld wordt verdeeld onder de nationale olympische comités, de internationale sportbonden, olympische projecten en het IOC zelf.

Mogelijk zijn van het olympische beachvolleybal geen beelden op televisie te zien. Actievoerders hebben aangekondigd de beeldregistratie te zullen verstoren. De afgelopen maanden waren er voortdurend protestacties van de bevolking tegen het op het strand van Bondi Beach gebouwde stadion, dat een capaciteit heeft van 10.000 plaatsen.

Om de tv-uitzendingen te bemoeilijken willen de actievoerders gebruikmaken van spiegeltjes. Die moeten de zon richting de camera's weerkaatsen en zodoende de opnames verstoren. Volgens woordvoerder Alder van de protestgroep `Bondi Olympic Watch' is de actie niet gericht tegen de volleyballers en de Olympische Spelen, maar tegen het besluit om een stadion te bouwen. De bevolking is daarin vooraf niet gekend. Na de Spelen zal de accommodatie weer worden afgebroken, maar de activisten beweren dat aan het milieu onherstelbare schade is aangericht.