Télécom over op autorappel

Het is niet echt iets om nostalgisch van te worden, al gaat een traditie verloren: vanaf deze week is de in-gesprek-toon in Frankrijk afgeschaft. Dat wil zeggen voor de cliënten van France Télécom en voor de normale nummers. Voor hen is het irritante tuut-tuut verleden tijd na zeventig jaar ,,goede en trouwe dienst'', zoals het telefoonbedrijf het zelf uitdrukt.

De in-gesprek-toon werd in 1928 geïntroduceerd, maar het heeft tot 1970 geduurd voordat heel Frankrijk in de geneugten van de nieuwigheid kon delen. Grote delen van het land werden tot die tijd te woord gestaan en nog vriendelijk ook - door de ,,juffrouwen van de telefoon'' als het gebelde nummer in gesprek was. Een ongekend humane luxe voor huidige bellers die noodzakelijkerwijs aan het voortschrijden van de technologische mogelijkheden zijn onderworpen. Nu verdwijnt dus ook de tuut-tuut en daarvoor in de plaats krijgt de beller enkele door Michel Legrand gecomponeerde klanken te horen en vervolgens een vrouwenstem die zwoel voorstelt om de `5' in te drukken, zodat de beller automatisch wordt teruggebeld zodra het nummer dat hij trachtte te bereiken niet langer in gesprek is. De service blijft een half uur van kracht, daarna moet de beller zich zelf weer herinneren wie hij vergeefs heeft gebeld.

`Autorappel' heet het systeem, waaraan niet te ontkomen is, maar dat wel gratis is. Uiteraard drijft winstbejag France Télécom, want een telefoniebedrijf weet natuurlijk heel goed hoeveel en hoe vaak vergeefse telefoontjes door vergeetachtigheid of luiheid van de beller geen herkansing meer krijgen. Dat zijn gederfde inkomsten, die France Télécom dank zij een zogenaamde klantvriendelijke service vanaf deze week binnenhaalt. Voor buitenlandse- en mobiele nummers geldt de service niet.