Knipperlichten aan en langzaam uitrollen

Vrachtwagenchauffeurs blokkeerden gisteren de ringweg Rotterdam. Zij verzetten zich tegen de hoge dieselprijs.

,,De boel staat hier muurvast en dat wou ik graag nog even zo houden. Laat deze actie een duidelijk signaal zijn voor de Nederlandse overheid.'' Samen met drie collega's zette zelfstandig chauffeur Pols het verkeer op de A15 bij Rotterdam gisteravond enkele uren stil. De protesterende truckers blokkeerden alle rijbanen bij het knooppunt Vaanplein en een nabijgelegen Shell-station.

De blokkades leidden tot lange rijen wachtende automobilisten. Puffend van de hitte stapten velen uit de auto om op de vangrail een plaatsje in de zon op te zoeken. Ondanks urenlange vertragingen kon het merendeel van de automobilisten wel begrip opbrengen voor de acties van de chauffeurs. ,,Ik vind het rot dat ik hier nu sta, maar het wordt onderhand tijd dat er iets gebeurt'', aldus meneer Hazenleger, die nog maar eens een sigaret opsteekt.

Ook vrachtwagenchauffeur Potkamp steunt zijn actievoerende collega's. ,,Het is goed dat ze nu een signaal afgeven. De transportsector is al veel te lang de gebeten hond. De transportondernemingen kunnen de hoge kosten voor brandstof meestal niet doorberekenen aan de beladers. Dus daar draaien ze zelf voor op. Maar ik denk dat mijn collega's voor een goed resultaat toch beter hadden kunnen wachten op overleg met de regering.''

Niet iedereen reageerde zo luchtig op de blokkade. Wim Koole is het na ruim drie uur langzaam rijden en stilstaan meer dan zat. ,,De hoge dieselprijs is een maatschappelijk probleem, het gaat iedereen aan. Dan kun je dat toch niet zo afwentelen op het verkeer? Laat die chauffeurs eerst maar met de minister gaan praten. Zo werkt dat toch in een overlegeconomie? We hebben niet voor niks een poldermodel in Nederland.''

Ook een Belgische bestuurder, die zijn naam liever niet in de krant ziet, baalt stevig. ,,Ik dacht de blokkades in België mooi mis te lopen, maar nu sta ik hier ook vast. Tja, dit kan nog wel een weekske duren.''

De blokkade bij Rotterdam volgde op acties bij onder andere Beuningen, Breda en Nijmegen. Vanmorgen hebben woedende truckers het verkeer in grote delen van Nederland opnieuw ernstig ontregeld. De wilde acties tegen de hoog opgelopen dieselprijs lopen vooruit op het landelijk protest van de transportsector in Den Haag. Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) en de Vereniging Eigen Rijders Nederland (VERN) willen daar komende vrijdag een `niet publieksonvriendelijke' actie houden. De actievoerders eisen een verlaging van de dieselaccijns met minimaal 14 cent.

De blokkade op de A15 was een initiatief van drie zelfstandige chauffeurs, de zogenoemde eigen rijders. Met mobiele telefoons brachten de chauffeurs elkaar op de hoogte van de plannen. ,,We gingen naast elkaar rijden, deden onze knipperlichten aan en lieten de wagens langzaam uitrollen'', aldus Pols. ,,Gevaarlijk? Welnee, de jongens achter ons begrepen het meteen. Honderden chauffeurs hebben zich bij ons aangesloten.''

Volgens voorzitter K. de Waardt van de VERN moeten de acties van gisteren gezien worden als een noodkreet. Of de acties slechts eenmalig zijn, weet hij niet. ,,Maar als de overheid nu geen gehoor geeft, valt er niets uit te sluiten. Ook hardere acties niet.'' De Waardt vindt wel dat acties hun doel inmiddels hebben bereikt. ,,Het signaal is afgegeven. Zo is het even genoeg'', aldus De Waardt. Hij probeerde chauffeurs gisteravond af te houden van verdere acties.

De eigen rijders hebben weinig vertrouwen in de geplande acties van vrijdag en gaan intussen door met actievoeren. ,,We moeten de overheid maar eens laten weten hoe het ervoor staat. De tijd is er nu rijp voor, we hebben lang genoeg gewacht'', liet actieleider Cor Uphus gisteren weten.

Chauffeur Pols vindt een accijnsverlaging van 14 cent ook bij lange na niet voldoende. ,,Shell heeft aangekondigd dat de dieselprijs woensdag nog eens met 4 cent omhoog gaat. We kunnen dan 2,03 gulden per liter dokken. Bovendien blijft er op die manier van die accijnsverlaging ook niet veel meer over.''

Voor de houding van de overheid heeft Pols geen goed woord over. ,,Minister Zalm beweert met zijn grote mond dat we een compensatie wel kunnen vergeten. Wat heeft het dan voor zin om met zo'n man om de tafel te gaan zitten? Dan kunnen we toch ook geen redelijke onderhandelingen verwachten? Wij hebben ons tot nu toe netjes gedragen, maar nu moeten we maar eens een duidelijk signaal afgeven.''

Directeur R. Gubbels van de Nederlandse vestiging van het internationale expeditiebedrijf Otto Schmidt in 's-Heerenberg (Gelderland), weet heel goed waar de huidige ontwikkelingen op uitdraaien als de spiraal niet wordt doorbroken. ,,In één woord: faillissement.'' Gubbels: ,,Je wil gewoon een boterham verdienen. Maar op deze manier lukt dat niet. We hadden al het kwartje van Kok en nu komen die hoge brandstofprijzen er ook nog eens bij. Zo gaat de handel kapot.''