`Kartelvorming in fietsenbranche'

De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) heeft vorige week woensdag en donderdag invallen gedaan bij verschillende fietsfabrikanten en handelaren. De toezichthouder verdenkt de fietsenbranche van prijsafspraken.

De NMa meldde zich onaangekondigd bij de brancheorganisaties RAI, Bovag en NCBRM en bij de fietsproducenten Giant, Gazelle, Accell en Union. Volgens een woordvoerder van RAI gaat het om een routine-onderzoek. De NMa bestrijdt dit. ,,We moeten onze mensen en middelen efficiënt inzetten, dus we prikken niet zomaar iemand uit de gouden gids'', aldus een NMa-woorvoerder. De NMa onderzoekt ,,serieuze aanwijzingen'' dat de fietsenbranche de mededingingsregels heeft overtreden.

Volgens secretaris J. van Velthoven van de NCBRM waren vertegenwoordigers van de NMa vorige week woensdag de hele dag bezig met het kopiëren van allerlei correspondentie en vergaderstukken. Dat er in de fietsenbranche mogelijk prijsafspraken worden gemaakt is de secretaris ,,totaal onbekend''. ,,Het lijkt me heel moeilijk zulke afspraken te maken, er zijn zoveel verschillende soorten en merken fietsen.''

Een fiets kostte vorig jaar gemiddeld 974 gulden. De huidige gemiddelde prijs ligt boven de duizend gulden. Deze maand zal de prijs met zo'n tien procent stijgen, verwacht Van Velthoven. ,,Er is een nieuwe collectie met nieuwe modellen op komst.'' In Nederland worden jaarlijks anderhalf miljoen fietsen verkocht. De helft daarvan wordt geleverd door de vier producenten die door de NMa zijn bezocht.

Dat de fietsenhandelaren hun prijzen gelijktijdig aanpassen, is gemakkelijk te verklaren, meent Van Velthoven. Veel fabrikanten importeren hun fietsonderdelen uit Japan. Door het duurder worden van de dollar en de yen zijn de basismaterialen duurder geworden. Dat heeft zijn weerslag in de Nederlandse markt.

De RAI-woordvoerder vindt Nederlandse fietsen niet te duur. ,,Blijkbaar kopen Nederlanders graag dure fietsen'', aldus de zegsman. ,,Als je kijkt wat je allemaal krijgt voor je geld, valt het wel mee.''

Het onderzoek van de NMa is volgens de woordvoerder ,,breed'' opgezet en neemt mogelijk enkele maanden in beslag. De uitkomst ervan zal worden voorgelegd aan de fietsenbranche. Op- en aanmerkingen van de branche worden opgenomen in het rapport dat waarschijnlijk pas begin volgend jaar zal worden gepubliceerd. Het rapport kan leiden tot een boete. De brancheverenigingen zien het rapport ,,vol vertrouwen'' tegemoet.

In het verleden maakte de fietsenbranche afspraken over de prijzen met medeweten en goedkeuring van de overheid. Die praktijk werd in 1992 afgeschaft.