Het einde van de anonieme tomaat

Nederland telt een waaier aan agrarische websites. Op `het digitale platteland' (www.agriplus.nl) staan ze allemaal bij elkaar, gerangschikt per sector, van de pluimveehandel tot de bollenteelt. De site bevat ook rubrieksadvertenties - `te koop: aardappelkeerwand' – en een fotogalerij met foto's van koeien en trekkers. In het onderdeel `mijn erf' kan de bezoeker een eigen selectie maken van agrarische websites en het forum waar agrariërs met elkaar kunnen discussiëren heet `boe'.

Het digitale platteland is eigendom van Q-Ray, een automatiseringsbedrijf uit Wageningen dat zich primair op de agrarische sector richt. Het bedrijf ontwierp ook de website van branche-organisatie LTO Nederland (www.ltonet.nl) en een site over kunstkoeien (www.lanfankij.nl, deels in het Fries).

Voor het aan LTO gelieerde bedrijf Groeinet Informatiesystemen maakte Q-Ray een via internet toegankelijk informatiesysteem (www.groeinet.nl) dat van groente, fruit en sierteeltproducten de herkomst en de leveranciers, maar bijvoorbeeld ook de gebruikte bestrijdingsmiddelen registreert. ,,Dit systeem betekent het einde van de anonieme tomaat'', zegt Rien Hilhorst, directeur van Q-Ray.

Het bedrijf heeft een vergelijkbaar systeem voor de registratie van gegevens over vleesproducten. Volgens Hilhorst is veel vraag naar zulke informatie. ,,Sinds de BSE-koeien en de salmonellakippen willen consumenten beter weten wat ze eten.'' De detailhandel zou zulke informatie bijvoorbeeld op etiketten kunnen zetten.

Net als de Rabobank in de Verenigde Staten, heeft Q-Ray in Nederland een incubator opgericht, een investeringsmaatschappij die investeert in internetbedrijven in de agrarische sector en de voedingsindustrie. ,,Wij maken op dit moment veel software voor de agri-foodsector. Internettoepassingen liggen daar in het verlengde van'', aldus de motivatie van Hilhorst om Equoia.nl op te richten. Hilhorst verwacht het zakendoen via internet in de agrarische sector met Equoia een impuls te geven. ,,Op dit moment wordt internet in de sector vooral gebruikt voor de uitwisseling van informatie. Wij willen bedrijven stimuleren ook transacties via internet te gaan sluiten.'' Equoia richt zich in beginsel op de agri-foodsector in heel Europa. Q-Ray ziet voor zichzelf vooral een rol weggelegd als leverancier van de automatiseringssystemen die nodig zijn voor de elektronische handel.

Het netwerk van internetbedrijven van Equoia bestaat op dit moment uit de eigen initiatieven van de aandeelhouders, zoals het digitale platteland van Q-Ray (Agriplus.nl) en de software van Groeinet.nl waarop telers in de glas- en tuinbouw opbrengsten van gewassen kunnen registreren en aanmelden voor groente- en fruitveilingen. Binnenkort start Equoia de nieuwe website Foodfromholland.nl.

Equoia zit in de eerste investeringsronde (grootte: 1 miljoen euro). Naast de oprichters hebben privé-investeerders Foodinvest en Staring Consult geld toegezegd. De tweede investeringsronde staat voor 1 januari 2001 op de planning. Equoia hoopt dan 2 miljoen euro op te halen. In 2003 hoopt het bedrijf op 5 miljoen te zitten.