Ex-dakloze wint rechten Teletubbies

John Jadnanansing verwierf onlangs de merkrechten op de naam Teletubbies. Met de opbrengst wil hij lotgenoten helpen.

De Teletubbies had hij nog nooit gezien op de tv toen hij het woord als merknaam deponeerde bij het Benelux Merkenbureau in Den Haag. John Jadnanansing was op dat moment namelijk zwerver en verkoper van de daklozenkrant Z, en hij helemaal geen tv.

In 1998 deponeerde hij het woord Teletubbies als merknaam voor algemene reclame en producten als kaarsen, lampen en beddegoed. ,,Eigenlijk alle categorieën waar het Britse bedrijf Ragdoll, de bedenker van het programma, geen handel in had gezien', aldus Radnanansing. Op 3 augustus won hij de rechtszaak die Ragdoll tegen hem had aangespannen.

Eigenlijk had hij helemaal geen ruchtbaarheid aan de zaak willen geven. ,,Ik wilde de associatie van kinderproducten met dakloosheid vermijden', vertelt hij. Maar na een paar weken werd het hem duidelijk dat hij geen andere mogelijkheid had om bekendheid te geven aan zijn merkrechten. Hij leeft nu van een uitkering en heeft niet eens het geld om fabrikanten te benaderen per brief.

,,Iedereen lachte me uit. Ik was de enige die er vertrouwen in had dat ik zou winnen', zegt de voormalige dakloze. Hij kwam voor het eerst op het idee iets met de Teletubbies te gaan doen toen hij er iets over las in een krant. ,,Ik ben toen naar het Benelux Merkenbureau gestapt, heb me ingeschreven, en steeds aan iedereen die ik een daklozenkrantje verkocht, een kopie gegeven van die inschrijving.' Een van die kopers was de advocate M. Schouten, die aanbood Jadnanansing pro deo te helpen. Jadnanansing, die een blauwe maandag docent economie is geweest, verdiepte zich in de openbare bibliotheek in boeken over merkrecht, belde de schrijvers van die boeken op en kreeg zo veel goed, gratis advies. Ondertussen bestookte Ragdoll hen met brieven waarin hun piraterij en kwade trouw werd verweten. Jadnanansing: ,,Mijn advocate wilde het vorig jaar opgeven, maar ik ben op mijn intuïtie toch doorgegaan.'

Die intuïtie dankt hij naar eigen zeggen aan ,,de heer Maytreya'. ,,Ik was altijd zoekende, had nooit lang een baan. In een periode van depressie werd ik dakloos. Ik ben op een dag gewoon mijn huis uitgelopen, zonder ook maar iets mee te nemen. Achteraf had ik er wel spijt van mijn paspoort te hebben laten liggen.' Hoe lang het duurde, kan hij niet met zekerheid zeggen. Wel ging hij nog altijd naar de bibliotheek om over economie en politiek te lezen. ,,Ik pakte op een gegeven moment een boek van Maytreya, en daarin vond ik het antwoord op al mijn vragen.' Sindsdien is hij weer op z'n pootjes terecht gekomen, en ging hij voor het eerst Z verkopen.

Jadnanansing beschouwt het niet als toeval dat hij nu opeens merkrechthouder van de Teletubbies is. Sinds Maytreya is het zijn roeping, zegt hij, om mensen te helpen. Met het geld dat hij hoopt te verdienen, wil hij onder andere een stichting oprichten voor mensen die dakloos dreigen te worden, `De Vrije Val'.