Directeur stapt op bij Westerscheldetunnel

Projectdirecteur H. de Jonge van de Kombinatie Middelplaat Westerschelde (KMW) heeft zijn functie met onmiddellijke ingang neergelegd. KMW is de aannemerscombinatie die werkt aan de aanleg van de Westerscheldetunnel. Oorzaak van het vertrek zijn onoverbrugbare verschillen tussen De Jonge en R. de Leeuw, de tweede projectdirecteur. De Leeuw, afkomstig van de HBG-groep, was aangetrokken door de Raad van Bestuur.

Drie weken geleden maakte De Jonge in het vakblad Cobouw bekend dat het boren van de Westerscheldetunnel wegens technische problemen zeker nog een jaar langer zou duren dan gepland. De vertraging was aanleiding voor de Raad van Bestuur om het management te wijzigen. KMW-woordvoerder Kraaijenbrink: ,,De Raad van Bestuur heeft beraad gevoerd over de tegenslagen in het boorproces, en geconcludeerd dat er sprake was van een aanzienlijk verhoogde werkdruk op managementniveau. Er is toen besloten de projectdirectie te versterken met een extra directeur.'' De twee directeuren werden het echter niet eens. Kraaijenbrink: ,,Er was een patstelling. De Jonge heeft toen besloten op te stappen.''

Het vertrek van De Jonge (58) kwam bij het personeel als een volslagen verrassing. In een open brief dankt hij hen voor de steun bij wat hij noemt ,,ons boeiende en uitdagende Westerscheldeproject''. De Jonge staat bekend als een zwaargewicht in de bouwwereld. Hij zal nog een paar maanden bij KMW aanblijven ,,in een coachende rol''. Daarna keert hij terug naar bouwbedrijf Heijmans in Den Bosch. Over de gevolgen van de vertraagde oplevering van de tunnel overlegt KMW eind september met opdrachtgever NV Westerscheldetunnel. De opleverdatum is 15 maart 2003. KMW riskeert volgens het contract drie ton boete per dag, met een maximum van 30 miljoen gulden, als de tunnel een maand na de opleverdatum niet klaar is.