Gouden Leeuw voor `The Circle'

De Iraanse regisseur Jafar Panahi heeft zaterdagavond uit handen van juryvoorzitter Milos Forman een Gouden Leeuw, de belangrijkste prijs van het Filmfestival Venetië, ontvangen voor zijn film The Circle.

Panahi portretteert in The Circle (Dayereh) acht vrouwen die buiten de veilige beschutting van huis en gezin proberen te ontsnappen aan de verschillende vicieuze cirkels waarin ze gevangen zitten. De regisseur, wiens films De witte ballon (1995) en De spiegel (1997) eerder in Nederland zijn gedistribueerd, zei ter gelegenheid van de slotfestiviteiten van het festival te hopen dat `de prijs voor zijn film zou bijdragen aan meer aandacht voor de problemen van vrouwen in Iran'.

The Circle kreeg ook de FIPRESCI-prijs van de internationale filmkritiek. De Belgische debuutfilm Thomas est amoureux (Pierre-Paul Renders) over een man met pleinvrees in cyberspace en -age, kreeg de persprijs voor de beste film van een jonge regisseur.

De Grote Prijs van de Jury ging naar een van de twee Amerikaanse films in competitie, Before Night Falls, een teder-wrede biopic van de Cubaanse schrijver Reinaldo Arenas (1943-1990), geregisseerd door beeldend kunstenaar Julian Schnabel. Drie jaar geleden maakte hij zijn eerste film, over de jong gestorven kunstenaar Jean-Michel Basquiat, die destijds het Filmfestival Rotterdam opende. De Coppa Volpi-prijs voor de beste mannelijke hoofdrol werd uitgereikt aan Xavier Bardem, die de hoofdrol in Schnabels film vertolkt. Bardem nam eerder een hoofdrol van Pedro Almodovars Carne trémula (1997) voor zijn rekening.

De Australische actrice Rose Byrne werd bekroond met de Coppa Volpi voor haar rol van de blinde BG in The Goddess of 1967 van Clara Law. Zij speelt daarin een kordaat-poëtisch meisje dat in het gezelschap van een Japanse jongeman in een tomaatrode Citroën ds uit 1967 (de `godin' uit de titel) door de Australische woestijn reist.

De Indiase veteraan-filmmaker Buddhadep Dasghupta zag zijn film The Wrestlers (Uttara) bekroond met een Speciale Regie Prijs. De door een aparte jury uitgereikte Luigi de Laurentiis-prijs voor het beste debuut was voor La faute à Voltaire van de in Tunesië geboren Abdel Kechile, een klein sociaal-drama over de problematiek van immigranten in Parijs. De enige prijs voor een Italiaanse productie was voor de mafia-film Il cento passi van Marco Tullio Giordana. Opvallend is dat de jury, die naast Milos Forman nog bestond uit documentairemaker Giuseppe Bertolucci, filmmaker Claude Chabrol, actrice Jennifer Jason Leigh, de Marokkaanse schrijver Tahar Ben Jelloun, filmjournalist Andreas Kilb en de Iraanse regisseuse Samira Makhmalbaf (De appel), de Chinese film Platform (Jia Zhangke) en de Koreaanse The Isle (Kim Ki-duk), die alom worden beschouwd als de artistieke hoogtepunten van het zevenenvijfigste Filmfestival Venetië, geen formele erkenning hebben gegeven. The Circle mag weliswaar de rijkst geschakeerde film uit de competitie worden genoemd, het was ook de film waarover de meeste consensus bestond. Het enige dat ontbrak in de tweede selectie van festivaldirecteur Antonio Barbera waren meer kwalitatief sterke films, die je als toeschouwer konden verwarren, zoals Freedom van Sharunas Bartas.