Een ideale Mozart-vertolker

Altijd maar die programma's met een ouverture, een concert en een symfonie, dat begint vervelend te worden. Aldus de Duitse meesterpianist en dirigent Christian Zacharias, die tijdens een Mozart Marathon in de Amsterdamse Beurs van Berlage alvast een voorproefje gaf van het Mozart-project dat hij de komende drie jaar zal gaan uitvoeren met het Nederlands Philharmonisch Kamerorkest.

Met de integrale uitvoering van Mozarts pianoconcerten als uitgangspunt, zal Zacharias veel aandacht besteden aan de relatie van Mozart tot zijn omgeving. In het eerst seizoen ligt de nadruk op Wenen, waarvoor Mozart alleen al in 1784 zes nieuwe pianoconcerten componeerde. Aan bod komen tijdgenoten als de Boheemse Antonio Rosetti, wiens muziek destijds minstens zo populair was als die van Mozart en Haydn. In het tweede seizoen vormt de relatie tussen Joseph Haydn, zijn broer Michael Haydn en Mozart de rode draad, waarna in het derde en laatste seizoen extra aandacht wordt besteed aan Mozart en het theater.

Onder de titel Wiener Melange zijn er concerten met een luchtige mix van Mozarts kamermuziek met een lezing vooraf en koffie met taart in de pauze. Ook worden er Akademie-concerten gehouden, waarin concertprogramma's uit Mozarts tijd, die waren opgebouwd uit een bonte mengelmoes van vovale en instrumentale delen uit het werk van allerlei componisten, gereconstrueerd zullen worden.

Met zijn enthousiasmerende interpretaties tijdens de Mozart Marathon maakte Zacharias bij voorbaat duidelijk dat men zich voor Mozart nauwelijks een idealere vertolker kan wensen. Of hij nu pianospeelt en dirigeert of alleen maar dirigeert, in beide gevallen stelt Zacharias zich volledig open voor de partituur, waaraan hij met een wonderlijke mix van vakmanschap en toewijding de prachtigste geheimen weet te ontfutselen.

Als pianist imponeert en ontroert Zacharias door zijn melodieuze benadering van de horizontale én verticale bouwstenen van Mozarts geniale muziek, zijn suggestieve fraseringen, zijn subtiele gebruik van rubato en dynamiek, en zijn kleurrijk fonkelende en intens doorleefde toucher. En als dirigent stimuleert Zacharias, of hij nu Mozart of de onderhoudende maar veel meer voorspelbare muziek van Rosetti uitvoert, de orkestmusici tot opperste concentratie, een openbloeiende samenklank en ongekende musiceervreugde.

Mozart-Marathon door Nederlands Kamerorkest o.l.v. Christian Zacharias (piano). Gehoord 10/9 Beurs van Berlage Amsterdam.