BA wil in zee met partner van KLM

British Airways (BA), de Britse luchtvaartmaatschappij die met de KLM onderhandelt over een fusie, wil een alliantie beginnen met de Amerikaanse KLM-partner Northwest. Dat hebben hoge BA-functionarissen dit weekeinde bevestigd.

Een partnerschap tussen BA en Northwest zou de grondslag kunnen vormen voor een Brits-Amerikaans zogeheten open skies-verdrag, waarvan BA tot nu toe een tegenstander is geweest omdat de maatschappij dan landingsrechten op Heathrow aan de Amerikanen zou moeten prijsgeven. De Britten zouden die concessie nu wel willen doen om de Amerikaanse mededingingsautoriteiten mild te stemmen over een eventuele fusie met de KLM. BA en de KLM zouden zonder concessies aan de Amerikanen een te groot aandeel op de transatlantische routes in handen krijgen. Northwest en KLM profiteren nu van het eerste open skies-verdrag.

Als BA met Northwest in zee zou gaan, is het bestaande los-vaste partnerschap tussen BA en American Airlines van de baan. Beide maatschappijen werken samen in Oneworld, waarin ook de Australische maatschappij Qantas is vertegenwoordigd. BA óf American zouden dan daaruit moeten vertrekken. Waarnemers zetten al langer vraagtekens bij de kracht van Oneworld. American zou meer zien in een samenwerking met de groep Qualiflyer die wordt aangevoerd door Swissair.

Bestuursvoorzitter Leo van Wijk van KLM heeft al gezegd dat een fusie tussen BA en KLM geen gevolgen mag hebben voor de alliantie met Northwest. De Amerikaanse autoriteiten hebben gezegd geen toestemming te geven voor de Brits-Nederlandse fusie als de Britten die alleen willen gebruiken om ,,via de achterdeur'' [van de KLM-Northwest-alliantie] een grotere aanwezigheid op de Amerikaanse markt te krijgen. Over twee weken begint een nieuwe ronde in Brits-Amerikaanse onderhanelingen over een open skies-verdrag.

Bestuursvoorzitter Rod Eddington van British Airways krijgt vandaag naar verwachting het groene licht van zijn raad van bestuur om de onderhandelingen met de KLM voort te zetten. De maatschappij zou de alliantie met de Nederlandse maatschappij vóór het eind van deze maand rond willen hebben. De fusie ter waarde van 4,5 miljard pond (bijna 17 miljard gulden) moet resulteren in een besparing van 525 miljoen pond en zou vermoedelijk ten koste gaan van 16.200 banen.

BA maakte vorige week gunstige cijfers bekend, zowel in het zogeheten "premium-verkeer' van passagiers in de business- en eerste klasse als in het vrachtvervoer.