Z-Notities

Nederland Vol

Het officiële standpunt over immigratie en bevolking is een slag gedraaid. De volheid van Nederland is niet langer een natuurverschijnsel waar alleen wetenschappers zich in abstracte termen aan mogen wagen. Maandag werden de officiële demografische voorspellingen van de gezamenlijke Nederlandse planinstituten niet uitgereikt aan de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen die dan placht te zeggen ,,goh, wat knap'' maar aan de staatssecretaris voor immigratiezaken, Job Cohen. En die toonde zich voor het RTL-nieuws voldaan over het werk van de immigratiedienst. De Nederlandse overheid heeft dus wél enige invloed op het aantal inwoners dat in Nederland komt te wonen.

Voorheen mocht een politicus de restricties in stilte afspreken maar verder net doen of iedereen altijd welkom is. Nu vinden zelfs rechters dat niet iedereen die zich aandient, mag blijven.

Het rapport Bevolkingsvraagstukken in Nederland anno 2000 maakt korte metten met dooddoeners over immigratie dat alleen maar winnaars zou kennen. Het is onmogelijk om er de vergrijzing mee te bestrijden, volgens het rapport, want de 50 miljoen inwoners die we dan in het einde van deze eeuw zouden hebben, passen niet in dit land. De pogingen om ongeschoolde immigranten in het verleden de gaten in de arbeidsmarkt te laten opvullen, hebben gemengd resultaat, gezien de hoge werkloosheid onder de vroegere gastarbeiders, hier en elders in Europa. Het startsein dus voor een serieuze discussie over bevolkingspolitiek zonder verdachtmakingen of videocamera's van de Rijksrecherche. Voor het eerst sinds begin jaren zeventig.

Overal dringen

Het volle gevoel past bij de maand september als de mensen weer terug zijn van de lege paradijsjes waar ze heen zijn gevlucht. Behalve al die andere Nederlanders waren er weinig mensen in de Ardèche of de Provence. Ook België is nog te doen maar over de grens bij Breda beginnen de drukke wegen tussen onafzienbare huizenblokken.

Maandag stonden er menigten met werkkoffertjes op de perrons en waren de files voor het eerst sinds juni weer op volle sterkte. De meeste mensen associëren de groeiende files met het bevolkingsvraagstuk, maar ze hebben eerder te maken hebben met rijkdom. De drukte groeit harder dan de bevolking. De vroeger zo ruime woonerven zijn volgeparkeerd met nieuw blik, zodat er voor spelen weinig overblijft. Wipkippen en glijbaantjes staan ingesloten door nieuwe Astra's en Twingo's, want ieder huishouden verdient er twee.

Vol zijn de nieuwe Vinex-wijken, flatgebouwen op hun kant gelegd, met volkstuintjes en kabouter-parkeerplaatsjes. En we kunnen niet meer overal nieuwe wijken bouwen, want volgens Rijkswaterstaat moet ruimte worden gemaakt voor het wassende water dat in rap tempo van nieuwe bovenstroomse steenwoestenijen wordt afgevoerd. Nooit meer bouwen in rivierbeddingen en in diep gelegen poldergebied, waarschuwde vorige week de Commissie Waterbeheer 21e Eeuw. De verschralende natuur is beschreven door de Dienst Landbouwkundig Onderzoek in Natuurbalans 2000. In december bepaalt de Vijfde Nota Ruimtelijke Ordening het totale ruimtetekort. Na de vakantie beginnen ook de zondagse stampedes op smalle bospaadjes. Ach, paradijslijk Frankrijk, ruim, leeg en toch immigratieland.

Uitgeopereerd

Ook in september kunnen de eerste medische specialisten voor de rest van het jaar op vakantie omdat ze door hun behandelquota heen zijn. Uitgeopereerd. Wat ze tot volgend jaar doen aan de wachtlijst, wordt niet meer vergoed. Misschien is er in Zuid-Afrika nog betaald werk te verrichten in ruil voor de verpleegkundigen die van daar hierheen komen.

Vis goedkoop

Hoe gaan vissers failliet? Is de diesel-olie voor de trawler dan te duur of de vis te goedkoop? De Franse vissers hebben hun conclusie al getrokken en krijgen na hun havenblokkade compensatie van de staat voor de hoge dieselprijs. De Franse vrachtwagenrijders volgen. De Tweede Kamer wil de Nederlandse vervoerders compenseren. Ook andere Europese regeringen zwichten. Deze herverdeling van olie-inkomsten is een groot succes voor de OPEC. Voor het eerst wordt een deel van de olie-opbrengsten overgeheveld van de staatskassen van de import-landen naar de olie-producenten. De overheden van de importlanden hebben door het heffen van accijns altijd het meeste verdiend aan de olie.

Beter is energiebesparing, efficiënter transport, zuiniger trawler- en truckmotoren. Als er te weinig olie is, moeten de prijzen stijgen of het geld nu in Europa of in de oliestaten wordt geïncasseerd. De vis mag best wat duurder worden betaald.

De noodrem

Verkeer en Waterstaat kan onverwacht gul zijn. Mensen moeten staan in te kleine treinen die op overbezette sporen wachten. Maar bulkgoederen als zand en koolzaad gaan eerste klas voor tussen de tien en twintig miljard over de Betuwelijn. Bij de veiling van de UMTS-frequenties voor mobiele telefoonnetwerken had de regering zo'n slordige tien tot vijftien miljard misgelopen door een verkeerde organisatie. Wat de overheid met dat geld niet allemaal aan zorg en onderwijs had kunnen doen. Nu kon ons aller KPN het in Nederland bespaarde geld aan de Duitse overheidsveiling uitgeven, aardig, dank-u-wel.

Onzin, zei staatssecretaris M. de Vries, dezelfde die zo charmant aankondigde dat ze bij hoogwater wat dorpen wil laten onderlopen. Het was de bedoeling om die miljarden te laten schieten. Onder druk van de Tweede Kamer had ze er afstand van gedaan. Maar, voegde haar collega Zalm er zuinig aan toe, er komt een noodrem voor als een veiling zo weinig dreigt op te brengen. Dan wordt de veiling gestopt. Want wat de bedoeling is, kan toch nooit de bedoeling zijn.

Polder oprollen

Het poldermodel wordt opgerold vanuit Brussel, want in Den Haag is iedereen tevreden. Alleen een Brusselse commissaris durft vast te stellen dat de oliemaatschappijen in Nederland het onderling wel erg goed voor elkaar hebben. Wat in Brussel opvalt, is in Nederland gewoon. Het werd stil rond het hoge aandeel van de oliemaatschappijen in de brandstofprijs. Overal vrijwel even duur. Een onderzoek naar de kartelpraktijken bij tankstations ligt te vergelen bij Justitie in Rotterdam.

De overheid had de aanbesteding voor de hoge snelheidslijn zo geregeld dat de NS winnaar zou worden maar nu doen Deutsche Bahn en Arriva er onverwacht een gooi naar. Waarom niet de spoorwegen helemaal erbij kopen, want in Duitsland rijdt het allemaal beter op tijd. De NS kan zich concentreren op haar specialiteit: beleggen in het buitenland, en de treinpassagier hoeft daar dan niet meer voor te betalen. Hoera Europa.

Vallende Rus

Partijleider Mao liet zich fotograferen als hij zwom, ook Saddam Hussein nam zo nu en dan een duik in de Tigris voor hij kanker kreeg, partijleider Brezjnev nam zijn collega's mee uit jagen, met zware laarzen en geweer, president Bush gooide hoefijzers rond een pin, zijn opvolger Clinton heeft een actief seksueel leven. Premier Kok stapt op zijn Gazelle. President Jeltsin dronk vijftien wodka's en probeerde dan rechtop te blijven staan, altijd spannend. Maar de Russische president Poetin heeft allen overtroffen. Hij liet zich fotograferen in judopak met zwarte band, terwijl hij zich met een reuzezwaai liet vloeren door een verlegen Japans meisje van tien jaar. Waarom zo jong? Kan hij alleen nog kleine meisjes aan? Of wilde hij zich van zijn kindvriendelijke kant laten zien, anti-macho? Misschien waren de bedoelingen goed en ging deze ex-KGBman ervan uit dat dergelijke beelden niet gepubliceerd worden. De gevelde Poetin past te goed in de reeks van de gezonken Koersk en de brandende Ostankino-toren.