Telkenmale

Zoals huisartsen hun eigen gezondheid verwaarlozen en het huis van menig schilder best een likje verf kan gebruiken, zo mag een organisatieadviseur wel eens beter kijken naar de gang van zaken binnen de eigen toko.

Verandermanagement is leuk, vooral wanneer het is gepland. Adviseur Arthur Andersen zag zijn adviseurs met de nodige bombarie vertrekken, terwijl de fusie van KPMG en Ernst & Young op niets uitliep.

Ook adviseur Berenschot lijkt de sterkste analyses voor zijn klanten te reserveren. Het bedrijf maakte deze week bekend dat het pas verworven Robert Pino & Company op een faillissement wordt afgestuurd. Reden: de strategische adviseur kende nauwelijks klanten die ,,telkenmale'' terugkwamen. Alsof binnen één ongefactureerd uurtje bij het boekenonderzoek niet te zien is hoe lang de verschillende klanten in het verleden aan de adviseur gebonden zijn. Wat rest is een miljoenenschade.

En ook oprichter Pino zou Berenschot toch wel hebben kunnen uitleggen dat met een goed strategisch advies de klant niet de volgende week weer op de stoep staat. ,,Dan zouden we ons werk niet goed doen'', stelt Pino, verrast door het persbericht over zijn eigen bankroet, in een reactie deze week.

Aan een reddingspoging van Pino en de twintig medewerkers wil Berenschot niet meewerken. Een faillissement is de enige oplossing. Terecht. Als het bureau weer op eigen benen staat, ligt er binnen een paar dagen ongevraagd een strategisch adviesje bij Berenschot op de deurmat. En dat dan ,,telkenmale''.