Spaanse overname door Ahold

Detailhandelsconcern Ahold heeft voor 1,4 miljard euro (3,1 miljard gulden) de Spaanse supermarktketen Superdiplo overgenomen. Daarmee stijgt de omzet van Ahold in Spanje van 500 miljoen tot 2 miljard euro. Het marktaandeel in dat land neemt toe tot ongeveer 4 procent. Het Nederlandse concern bezit in Spanje nu 530 winkels; in het zuiden, in de regio's Madrid en Barcelona en op de Canarische Eilanden. Dat heeft Ahold, in Nederland eigenaar van onder meer Albert Heijn (supermarkten) en Etos (drogisterijen), gisteren bekendgemaakt bij de presentatie van de resultaten over het tweede kwartaal.

Volgens Ahold is Superdiplo een snelgroeiende onderneming met een goed management dat nog veel nieuwe locaties in ontwikkeling heeft. De overname moet een basis zijn voor verdere groei. ,,Met Ahold Spanje zal Superdiplo ongetwijfeld de favoriete `thuishaven' worden voor veel overgebleven onafhankelijke Spaanse retailers'', zei bestuursvoorzitter C. van der Hoeven.

De acquisitie wordt volledig betaald in aandelen, anders dan bij Ahold de afgelopen jaren gebruikelijk was. Ahold is al akkoord over de transactie met bijna driekwart van de aandeelhouders van Superdiplo. Het concern zal 38 miljoen nieuwe aandelen uitgeven, waardoor het aantal uitstaande stukken met 5 procent zal toenemen.

,,We willen best betalen in aandelen, als we daarmee de bestaande aandeelhouders niet benadelen'', zei financieel bestuurder M. Meurs gisteren. ,,Ze worden niet benadeeld omdat de overname meteen bijdraagt aan de groei van de winst per aandeel. Bovendien is er een lock-up waardoor de markt niet verstoord zal raken.'' Een lock-up is een afspraak over het verplicht vasthouden van de aandelen voor een bepaalde periode.

Onder meer dankzij de sterk gestegen dollar en twee grote overnames (in de Verenigde Staten en Scandinavië) steeg de nettowinst van Ahold het tweede kwartaal met 48 procent tot 256 miljoen euro. De omzet nam met 58 procent toe tot 12,4 miljard euro. De winst per aandeel steeg met 32 procent tot 0,35 euro. Zonder het gunstige valutaeffect mee te rekenen, kwam de groei van de winst per aandeel uit op 18,8 procent. Ahold herhaalde zijn prognose dat de winst per aandeel, zonder valutaeffect, voor het gehele jaar zal uitkomen tussen de 17 en 20 procent.

In Nederland, waar concurrent Laurus (Super de Boer, Edah, Konmar) in problemen kwam door de prijzenoorlog, steeg het bedrijfsresultaat met 7,5 procent. Ook bij Albert Heijn verbeterden de resultaten.

Daarnaast maakte Ahold bekend dat de Amerikaanse beursgenoteerde internet-supermakt Peapod, waarin Ahold een belang van 51 procent heeft, voor 12 miljoen dollar (30 miljoen gulden), de activiteiten rond Washington DC en Chicago heeft overgenomen van concurrent Streamline.com. Peapod sluit tegelijk zijn vestigingen in Texas en Ohio en concentreert zich op de Amerikaanse Oostkust waar Ahold ook zijn grote ketens heeft.

DEAL: pagina 15