Daimler stopt minder geld in Mitsubishi

Autofabrikant DaimlerChrysler betaalt 10 procent minder voor zijn belang van 34 procent in het Japanse Mitsubishi Motors. Het Duits-Amerikaanse concern telt 2,2 miljard euro (4,85 miljard gulden) neer voor ruim eenderde van de aandelen van het noodlijdende Mitsubishi. De partijen kwamen eerder 2,4 miljard euro overeen.

De top van DaimlerChrysler besloot het bedrag te verlagen naar aanleiding van het recente schandaal rond Mitsubishi. Het Japanse concern kwam in een kwaad daglicht te staan omdat het ruim dertig jaar lang klachten van klanten had verzwegen. De klachten betroffen mankementen die het concern aan de Japanse overheid had moeten melden.

De doofpotaffaire kwam in juli aan het licht nadat Mitsubishi ruim een half miljoen personenauto's, bedrijfswagens en bussen moest terugroepen in verband met gebreken. Na onderzoek bleek dat het bedrijf sinds 1969 klachten heeft verdoezeld. De koers van het aandeel Mitsubishi is sindsdien met ruim 90 yen gedaald. Het nieuwe bod van DaimlerChrysler komt overeen met 405 yen per aandeel, de huidigde marktwaarde van het Japanse aandeel.

De topman van Mitsubishi Motors, Katsuhiko Kawasoe, heeft vanmorgen zijn functie neergelegd.

Met zijn vertrek wil Kawasoe (63) de verantwoordelijkheid voor het schandaal op zich nemen. Kawasoe wordt opgevolgd door de 59-jarige Takashi Sonobe. De nieuwe topman is nu nog verantwoordelijk voor de internationale activiteiten van Mitsubishi. Daarmee zijn de problemen voor het verlieslijdende Mitsubishi nog niet voorbij. Het ministerie van Transport van Japan diende vanmorgen bij de politie een strafklacht in over het bedrijf.

Het schandaal is voor DaimlerChrysler, dat sinds eind maart een controlerend belang heeft in Mitsubishi, aanleiding om zijn greep op het concern verder te verstevigen.

Het Duits-Amerikaanse autoconcern heeft Rolf Eckrodt voorgedragen als directielid van Mitsubishi. Hij krijgt onderzoek en ontwikkeling, inkoop, marketing en kwaliteitsmanagement in zijn portefeuille. Eckrodt (58) is afkomstig van Adtranz, de voormalige spoorwegdochter van DaimlerChrysler.