Ahold: elke week een deal

Ahold speelt op drie velden tegelijk. Van winkelketen naar `aanbieder van voeding'.

Iedere week een deal, zei financieel bestuurder Michiel Meurs van Ahold gisteren voor de persconferentie begon. Dat klinkt als de strategie van een internetbedrijf uit de nieuwe economie. Maar ook Ahold, in Nederland eigenaar van Albert Heijn en Schuitema/C1000, haalt dat tempo met gemak. Gisteren maakte het bijvoorbeeld twee overnames bekend, eentje van 3,1 miljard gulden, eentje van 30 miljoen gulden. Het nieuws over de vorige acquisitie, voor 3,8 miljard gulden, was slechts drie weken oud.

Ahold speelt sinds een half jaar op drie velden tegelijk. Ahold is geen winkelketen meer, maar een `aanbieder van voeding' en wil ook de mensen bereiken die buitenshuis eten of niet naar de winkel willen komen.

Met zijn supermarkten, inclusief de kleine buurtwinkeltjes en de grote hypermarkten in bijvoorbeeld Brazilië, Spanje en Tsjechië, is het de vierde food retailer ter wereld. Met de overname van het Amerikaanse US Foodservice en recentelijk PYA Monarch is het de op één na grootste distributeur voor het grootverbruik van restaurants, bedrijfskantines, ziekenhuizen en scholen in de Verenigde Staten. En met het meerderheidsbelang in Peapod heeft Ahold naar eigen zeggen ook de `grootste internetsupermarkt in de VS' binnengehaald.

Vooral de overname van PYA Monarch van voedingsconcern Sara Lee heeft indruk gemaakt en gaf de koers van het aandeel een stevige impuls. Ahold veranderde in de perceptie van Amerikaanse analisten van een `volger' in een `industry shaper'. Ahold liep voorop met de strategische keuze voor uitbreiding in foodservice een sector die veel sneller groeit dan de supermarkten zelf. Bovendien bewees Ahold dat de eerdere acquisitie van US Foodservice, de op één na grootste in de branche, inderdaad de voorspelde springplank was naar verdere groei.

Ook de overname van Peapod, dat vrijwel failliet was toen Ahold een belang nam, is goed gevallen bij beleggers en geeft Ahold op internet een voorsprong ten opzichte van de meeste concurrenten, misschien met uitzondering van het Britse Tesco. Ahold wil in eerste instantie de website, software en ervaring van Peapod koppelen aan de merknamen van zijn eigen Amerikaanse ketens als Stop & Shop en Giant, die marktleider zijn in hun regio. De bestellingen worden vooral geleverd vanuit kleine magazijnen in bestaande winkels om zo de kosten laag te houden. Maar de overname van de activiteiten en klantenbestanden in Washington DC en Chicago van concurrent streamline.com, geeft aan dat Ahold inmiddels ook de ingewikkelder variant aandurft. ,,In Chicago hebben we geen eigen winkels, maar heeft Peapod na deze overname genoeg klanten om een zelfstandig distributiecentrum te gebruiken, vertelde Meurs.''

De omzet in `thuisbezorging' zal dit jaar uitkomen op ongeveer 250 miljoen euro (waarvan 100 in de VS, 60 tot 70 in Nederland en 60 tot 70 in Argentinië), moet volgend jaar verdubbelen tot 500 miljoen euro en in 2002 toenemen tot 800 miljoen à 1 miljard euro.

Op het grootste speelveld kwam Ahold gisteren met een `ouderwetse' overname, een supermarktketen in Spanje voor 3,1 miljard gulden. Opmerkelijk was dat het nieuws over Spanje, dat om half twee bekend werd, en de resultaten, die om half drie bekend werden, voor een forse koersdaling van 4,4 procent zorgden op de beurs in Amsterdam. Mogelijk schrokken beleggers van de uitgifte van 38 miljoen nieuwe aandelen die Ahold zal gebruiken als betaalmiddel. Ook verspreidde het persbureau Reuters rond twee uur het oordeel van een analist dat Ahold wel erg veel voor Superdiplo over heeft.

Bestuursvoorzitter Cees van der Hoeven benadrukte tijdens de persconferentie dat de overname meteen na afronding zal bijdragen aan de winst per aandeel, een kerngetal voor beleggers. ,,We hebben zeker niet te veel betaald.'' Waarna hij suggereerde dat analisten de finesses van de deal, zoals een belastingvoordeel op de Canarische eilanden, nog niet kenden. ,,We still have to educate the analysts'', zei hij. Dat `onderwijzen' kon pas na sluiting van de beurshandel.