Tussen kranen en kikkers

De Maas is de ruggengraat van de nieuwe fietsroute van het Landelijk Fietsplatform, de Maas- en Vestingroute LF12, 235 kilometer bewegwijzerd fietstraject tussen Maassluis en Nijmegen.

Op papier ziet het traject Nijmegen-Megen er aanlokkelijk uit. De gids belooft een gevarieerde tocht: oude vestingstadjes met kazematten en uiterwaarden afgewisseld met mooie natuur en uiteraard veel blikken op de Maas. De keuze voor traject 5 betekent een stukje treinen naar Nijmegen, maar slechte ervaringen met een huurfiets, gecombineerd met een diepgewortelde vrees voor het manoeuvreren van fietsen op roltrappen, doen me besluiten een route bij Rotterdam te rijden.

De net aangeschafte kaartlezer (past volgens de gebruiksaanwijzing op alle sturen) blijft hardnekkig omklappen en kan thuisblijven. Geen gemis overigens, want de routebeschrijving zou - op de kaartlezer ingeklemd – alleen vooroverliggend op het stuur leesbaar zijn geweest. Volgens een woordvoerder van het LPF is de hele route bewegwijzerd en is de beschrijving alleen nodig als er een wegwijzer is zoekgeraakt.

Komend uit het noordwesten van Rotterdam moet ik wat hindernissen nemen voor ik kan aanhaken bij de LF12. Na het paadje van Duizend Treê fungeert de snelweg als richtingaanwijzer, want borden ontbreken hier op de abominabel slechte fietspaden. Links raast het verkeer van de A20 langs en aan de rechterkant maakt het ene treurigmakende jaren zestig bedrijventerrein plaats voor het volgende.

Op de Vlaardingerdijk tussen Schiedam en Vlaardingen wordt druk gebouwd aan een station voor de Beneluxlijn. Het mooie golvende transparantgroene dak gaat naadloos over in de dijk. Vanaf deze plaats kunnen de borden van de LF12 worden gevolgd, de fietspaden zijn hier van goede kwaliteit.

Dan ontvouwt zich een verrassend decor. De gemiddelde Rotterdammer ziet saaie flatgebouwen en afzichtelijke containerhavens voor zich wanneer hij aan Vlaardingen denkt. Maar het oude centrum is een optelsom van bezienswaardigheden. Aantrekkelijke winkels in de Hoogstraat en cafés en eettentjes langs de oude haven, waar de luxe zeiljachten liggen te schitteren in de zon. In de 16de eeuw was Vlaardingen schatrijk dankzij de haringvangst, totdat jaloerse Schiedammers in 1574 de stad in brand staken. Veel monumenten zijn verloren gegaan door de industriële ontwikkeling van de 20ste eeuw. Toch staan hier nog prachtige gebouwen. Zoals de grote rederspanden aan de West- en Oosthavenkade. De langsstromende (Nieuwe) Maas leidt naar de containerhavens en industriegebieden.

Ik maak een omweg om door de Zuidbuurt te fietsen, een landelijk gebied waar, aan het aantal koeien te oordelen, nog maar weinig wordt geboerd. De boerderijen zijn nu ateliers of winkels voor houten speelgoed of oude bouwmaterialen. De Free Golf en de surfplas maken het gebied ideaal voor recreanten. Hier heerst rust, in de sloten aan weerszijden van de weg klinkt af en toe een zachte plons van visjes en kikkers die tussen de waterplanten naar voedsel scharrelen. Alleen de kranen boven de dijk verraden de nabijheid van het industriegebied langs de Maas. Aan de andere kant van de A20 strekt zich het natuurgebied Broekpolder uit. Ook daar moet het volgens de kaart goed fietsen zijn.

Doorrijdend in de richting van Hoek van Holland passeren we de markante oude sluizen van Maassluis. Een slaperig stadje met oude huizen en veel binnenhaventjes, maar hier ontbreken de dure zeiljachten en mogelijk daardoor ook de leuke cafés.

In theorie is het mogelijk om hier het pontje te nemen naar Brielle en het traject 1 te volgen via de Oude Maas naar Dordrecht. Maar ik fiets terug naar Vlaardingen om nog even te kijken in de villawijk het Hof en het Oranjepark, het `Wassenaar van Vlaardingen'. De Maas is hier niet meer te zien.

Via Schiedam, waar pakhuizen en patriciërshuizen herinneren aan de eens bloeiende jeneverindustrie, fietsen we terug. De betrekkelijke veiligheid van de fietspaden houdt op bij Spangen en via de Mathenessebrug belanden we in de Rotterdamse verkeersjungle van Mathenesse. Ik verheug me al op het andere traject van de Maas- en Vestingroute, de fiets moet dan maar mee met de auto.

Maas- en Vestingroute LF12 ƒ17,50, verkrijgbaar bij ANWB en VVV-kantoren, St. Landelijk fietsplatform Inl 033-4653656 (10-12u).