De lokroep van pasmina

Het aantal sites waar je kleding kunt kopen, nieuw, tweedehands en (zeer aantrekkelijk geprijsde) restanten van redelijk actuele designercollecties groeit. Wat hebben deze modesites te bieden?

Yoox is een zogenoemde Factory Outlet, waar restanten van designercollecties worden verzameld en gemiddeld tegen de helft van de winkelprijs worden verkocht. Yoox werkt snel, niet alleen qua navigatie op het beeldscherm, maar de bestelling is binnen drie dagen via UPS in huis (tot december 2000 gratis!). Het verslavende van de site is dat je elke keer als je inlogt, hoopt dat er iets voor je bij zit. Alle hippe modemerken zijn aanwezig, van Gucci en Prada tot Jil Sander en Versace.

Soms zitten er prachtige artikelen bij, maar alleen in kleine maten. Beeldige schoenen van Miu Miu in maat 36 of een jas van Martin Margiela in 34. WWW.haburi.com is ook een fashion outlet, maar de site is zo langzaam, dat je je zwaar bekocht voelt wanneer na lang wachten het Fendi-tasje waarover je meer wilde weten een doodordinaire toilettas blijkt te zijn. Voordeel van beide internationale sites is wel dat ze de prijzen in Nederlandse guldens presenteren.

Van Hollandse bodem zijn www.score.nl, www.amici.nl en www.otto.nl. Het eerste adres verkoopt jeans on line en doet dat snel en simpel. Amici opent de pagina met de voorjaarstrends, maar laat verderop zien wat ze dit najaar te bieden heeft. Alleen, via de site zelf kun je voorlopig niets kopen omdat er aan gewerkt wordt.

Het postorderbedrijf Otto heeft een snelle on line-winkel, waar de producten overzichtelijk gepresenteerd worden, maar is wat beeld en aanbod betreft niet geweldig. De on line-shop van Banana Republic, een Amerikaanse keten, zag er wel uit om van te watertanden, maar ook hier is het als Europeaan niet mogelijk te shoppen. En daar had ik nu wel een paar suède schoentjes willen bestellen. Alhoewel, het grote nadeel van kleding kopen op afstand is dat het alle voordelen van een winkel mist: je weet niet echt wat je koopt. In een winkel zie je in een oogopslag of de kleur of het model je staat en of de stof lekker aanvoelt. Thuis winkelen is makkelijker als je weet wat je krijgt (een boek, een blik bonen, een cd). Natuurlijk, het winkelen via internet bespaart je de gang naar een winkel, de drukte in de stad en vervelende, bemoeizuchtige verkoopsters of paskamers zonder spiegel. Maar wie niet tevreden is, moet terug naar het postkantoor waarvan er door alle bezuinigingen bij de PTT niet veel meer zijn, daar in de rij wachten en vaak terugsturen op eigen kosten.

Kleding, maar ook cosmetica en parfum, on line kopen doe je alleen als je het al kent. Vandaar dat veel merken, zoals Esprit en Gap, voornamelijk basics te koop aanbieden: een T-shirt is overal een T-shirt. Maar dan nog, zelfs zoiets simpels kopen als een pashmina-sjaal, onder kenners een verslavend luxe-artikel van superzachte en zeer warme kasjmier (zie www.passat.nl ), is moeilijk. De pashmina-sjaal is ongeveer 1 bij 2 meter en weegt bijna niets. `Pashm' betekent `warm' in het Perzisch. De sjaals zijn gemaakt van zijde en de zachte wol van de onderbuik en de kin van de Himalaya geit, de Capra hircus. Deze leeft in afgelegen gebieden boven de 3000 meter in de Himalaya. Pashmina-sjaals zijn duur.

Niet de maat is een probleem, maar de kleur. Je kunt er niet een paar op zicht laten komen. Als de postbode de bestelling aflevert moet er cash afgerekend worden. En een sjaaltje van 30 bij 150 cm, gemaakt van honderd procent pashmina, kost tweehonderdvijftig gulden.

Terwijl dit artikel in gedachten gestalte krijgt, surf ik naar yoox.com. Even kijken of ze nog een leuk aanbod hebben. Hé, een winterjas van Exté voor vijfhonderd piek in de juiste maat. Toch maar doen? Als hij niet bevalt, kan ik hem in elk geval gratis terugsturen.