Grolsch goed verzekerd

Bierbrouwer Grolsch was goed verzekerd. Ondanks de vuurwerkramp in Enschede op 13 mei, waardoor de brouwerij zes weken buiten bedrijf was, presenteerde Grolsch vanochtend een forse verbetering van de resultaten over de eerste zes maanden van dit jaar. De omzet steeg met 3,7 procent tot 124 miljoen euro (273 miljoen gulden), het bedrijfsresultaat en de nettowinst stegen veel harder met respectievelijk 7,8 procent en 18,5 procent tot 13,5 miljoen euro en 10,1 miljoen euro.

De cijfers zijn vertekend door de ramp en de inkomstenderving die de verzekering zal uitkeren, waardoor ze weinig zeggen over de werkelijke gang van zaken bij de tweede bierbrouwer van Nederland. ,,We denken dat Grolsch in Nederland in die laatste zes weken zo'n 1 tot 1,5 procentpunt marktaandeel heeft verloren (van de 15 procent)'', zegt analist Anneke Groen van Rabobank Securities. ,,Dat zullen ze weer moeten terugveroveren.''

Ook de marketingkosten die daarvoor nodig zijn, zijn overigens gedekt door de verzekeringspolis, zo bevestigt een woordvoerder van Grolsch.

Belangrijker voor de toekomst van Grolsch zijn niet de cijfers, ook al is 15 procent groei van de afzet in het buitenland bemoedigend, maar de vele onzekerheden die boven het bedrijf hangen. Zo hebben de bouwplannen voor een nieuwe brouwerij buiten Enschede, die de huidige brouwerijen in Enschede en Groenlo moet vervangen per 2005, vertraging opgelopen. De Raad van State heeft in een voorlopig besluit de bouwvergunning geschorst. De nu lopende bodemprocedure kan anderhalf tot twee jaar duren. ,,Daar zullen we op moeten wachten'', zegt een woordvoerder. ,,We kijken ook naar alternatieve locaties, maar we willen natuurlijk het liefst in Twente blijven.''

In het buitenland is Grolsch verder vooral afhankelijk van twee krachtige partners, Bass in Groot-Brittannië en Seagram in Noord-Amerika.

Bierbrouwer Bass is onlangs overgenomen door het Belgische Interbrew, dat ook al jaren belangstelling heeft voor Grolsch zelf. Interbrew heeft verzekerd dat de joint venture van Grolsch met Bass gewoon wordt voortgezet, maar Grolsch is op de Britse biermarkt wel de belangrijkste concurrent van het Interbrew-pils Stella Artois. En drank- en muziekconcern Seagram is onlangs overgenomen door het Franse mediaconcern Vivendi, dat van plan is de drankentak de verkopen. Onduidelijk is wie de nieuwe eigenaar wordt.

Voor het huidige halfjaar is Grolsch voorzichtig wat betreft de bierverkopen in Nederland. Het weer in juli was aanmerkelijk slechter dan gebruikelijk, meldt Grolsch, waardoor de totale Nederlandse biermarkt ongunstig is beïnvloed. Toch heeft het concern de winstprognose voor geheel 2000 verhoogd van een winststijging van 5 tot 7 procent tot een winststijging van 10 procent. De koers van aandeel steeg vanochtend met ongeveer 1,5 procent tot 20,20 euro.