Zitplaatsen

Hoe bemachtig ik een zitplaats in een volle trein? In deze krant van 28 augustus staan een paar technieken die een nogal fysiek karakter hebben. Voor wie liever met zijn hersens dan met zijn ellebogen werkt, daarom de volgende tips.

De meeste reizigers proberen in te stappen ter hoogte van de trap waarlangs ze het perron hebben bereikt. Loop daarom een flink eind over het perron naar voren of naar achteren, en zoek op uw gemak een zitplaats uit.

Wanneer twee treinen vlak na elkaar vertrekken, perst bijna iedereen zich in de eerste trein. De trein van 8.16 van Utrecht naar Amsterdam is altijd stampvol, de trein van 8.19 half leeg. Het enige nadeel is dat die trein drie minuten later in Amsterdam is.

Ken uw treinnummer (zie spoorboekje) en luister naar de dienstmededelingen. `861 plus 15' betekent dat trein 861 naar Eindhoven een kwartier vertraging heeft. Pas veel later krijgen de reizigers dit bericht in gewone taal te horen. U zit dan al lang in de volgende trein naar Eindhoven.

Reis eerste klas. Dat is de helft duurder, maar altijd nog goedkoper dan de auto. Meestal heeft u dan een zitplaats, behalve in bepaalde spitstreinen in de regio Utrecht. Bijna al het kantoorpersoneel van NS reist namelijk ook eerste klas. Groot gelijk, want dat kost ze slechts een paar tientjes per maand.

Maar ook met een tweedeklas-kaartje kunt u vaak eerste klas reizen. Er is bijna geen conducteur die zich laat zien als de trein uitpuilt. Als hij alleen is, zit hij bij de machinist in de cabine. Zijn er twee of meer conducteurs, dan zitten ze in de eerste klas, luidkeels afgevend op hun werkgever.