Unilever: drie jaar overnamepauze

Unilever houdt zich de komende drie jaar rustig aan het overnamefront. Door de aankoop van het Amerikaanse voedingsmiddelenconcern Bestfoods voor 56 miljard gulden zit de Brits-Nederlandse multinational te krap bij kas om zich nog een grote uitgave te kunnen veroorloven. Topman A. Burgmans verklaarde gisteren dat de balans van Unilever geen verdere grote overnames toestaat.

De voedingsmiddelen- en zeepproducent deed dit jaar nog enkele grote overnames naast Bestfoods. Zo verwierf het in de VS dieetspecialist Slim Fast (5,3 miljard gulden) en ijsmaker Ben & Jerry's (750 miljoen), en in Midden-Amerika de Grupo Cressida (710 miljoen).

Verdere uitbreiding is niet direct nodig, aldus Burgmans. Unilever beschikt over voldoende sterke merken om de komende jaren vooruit te kunnen. Het streven van het concern is 25 tot 30 internationale topmerken (Lipton, Dove, Magnum) in portefeuille te hebben. Dat aantal wordt met de inlijving van Bestfoods moeiteloos gehaald. Zo brengen de Amerikanen Knorr, Conimex en Maizena in. Knorr is met een omzetbijdrage van 5,8 miljard gulden het grootste Unilever-merk. Verder wil Unilever ook 25 internationale topposities voor producten die in verschillende landen onder een andere naam aan de man worden gebracht. Zo heet het Nederlandse Becel in Groot-Brittannië Flora. Unilever heeft daarvoor tweehonderd merknamen nodig.