Franse blokkades gaan door

De Franse vrachtrijders, taxichauffeurs en boeren die uit protest tegen de hoge brandstofprijs tientallen oliedepots, oliehavens en raffinaderijen in Frankrijk blokkeren, hebben vanmorgen vroeg besloten hun acties voorlopig voort te zetten. Nachtelijk overleg tussen de Franse minister van Transport, Jean-Claude Gayssot, en drie werkgeversorganisaties uit de transportsector heeft niets opgeleverd.

De partijen gingen vanmorgen zonder overeenkomst uit elkaar. ,,Dus blijven de blokkades gehandhaafd'', lieten de vertegenwoordigers van de truckers direct na afloop van het overleg weten. Vrachtwagenchauffeurs hebben sinds zondagnacht in grote delen van Frankrijk blokkades opgericht. De toegang tot tientallen oliedepots en raffinaderijen en de olietoevoer naar de luchthavens van Nice en Mulhouse is volledig afgesneden. Vanmorgen hielden de actievoerders de hogesnelheidstrein (TGV) van Bordeaux naar Lille tegen. In Saint-Aigulin versperden zij de rails met brandend hout en strobalen.

De protesterende truckers hebben steun gekregen van boeren, taxichauffeurs en ambulancepersoneel. De Franse politie doet ondertussen verwoede pogingen om benzinestations te ontzetten in de hoop een tekort aan brandstof te voorkomen. Een aantal lokale overheden heeft desalniettemin al brandstofrantsoenering ingevoerd. Veel Fransen begaven zich zondag uit voorzorg al naar de pomp. Dat leidde toen tot lange rijen wachtende automobilisten bij de tankstations.

De Franse vrachtrijders zijn ernstig in de problemen gekomen door de in korte tijd sterk opgelopen dieselprijzen. In nog geen achttien maanden tijd is de prijs voor een liter diesel met 1,50 franc (ruim 50 cent) gestegen. De kosten voor brandstof maken nu zo'n 7 procent van de opbrengst van transportondernemingen uit. Daarnaast vinden de truckers dat zij eerder dit jaar al zijn benadeeld door de verplichte invoering van de 35-urige werkweek.

De chauffeurs eisen ter compensatie een verlaging van de brandstofaccijnzen. Gayssot kwam de truckers gisteravond enigszins tegemoet. De Franse minister van Transport stelde een accijnsverlaging van ongeveer 8 cent per liter voor, maar dat werd door de werkgeversorganisaties afgedaan als ,,ver beneden de maat''.

,,Wij krijgen al bijna 3 cent per liter terug'', verduidelijkte René Petit, voorzitter van de werkgeversorganisatie FNTR. ,,De verlaging die de Franse regering ons nu biedt, komt dus neer op iets meer dan 5 cent per liter dieselolie. En dat terwijl de vrachtrijders een verlaging van ruim 16 cent eisen.''

De Franse belasting op brandstof bedraagt nu zo'n 38,9 eurocent per liter. In de Europese Unie brengen alleen het Verenigd Koninkrijk en Italië meer in rekening. Nederland neemt op die Europese ranglijst een zevende positie in met een accijns van ongeveer 33,38 eurocent per liter dieselolie. Portugal is het voordeligst met een accijns van nog geen 25 eurocent per liter.

De protesten van de truckers volgen op de acties van de Franse vissers. Zij blokkeerden vorige week uit protest tegen de hoog opgelopen brandstofprijzen een groot aantal havens en een terminal van de Kanaaltunnel. Daardoor kwamen duizenden Britse toeristen en chauffeurs vast te zitten.