Europese ambities voor winkels van Vendex KBB

Detailhandelsconcern Vendex KBB, in Nederland eigenaar van V&D, Hema en de Bijenkorf, is op zoek naar samenwerking met andere warenhuizen in Europa. De vorm kan variëren van samen kleren inkopen tot een fusie of overname. Dat heeft de nieuwe topman, P.E. Hamming, die eerder dit jaar J.M. Hessels opvolgde als bestuursvoorzitter, vanochtend bekendgemaakt bij de presentatie van de halfjaarcijfers.

Hamming rekent in de detailhandel op een ,,Europese competitie'' met grensoverschrijdende fusies, zoals die inmiddels al aan de gang is onder supermarkten. ,,Wij willen daarin meespelen, maar niet op alle velden tegelijk.'' Behalve op de warenhuizen mikt Vendex KBB op expansie van een aantal modewinkelketens met scherpe formules (Claudia Sträter, M&S Mode en Hunkemöller) en in de doe-het-zelf-sector, waar het concern in Nederland marktleider is met Praxis en Formido. Een echte overname van of fusie met een buitenlands warenhuisconcern kan nog enige jaren op zich laten wachten, maar Hamming wilde vanochtend duidelijk maken dat de aanstaande consolidatie nu al een thema is in de bestuurskamers van de grote Europese concerns. Vendex KBB kan volgens hem een actieve rol spelen omdat de reorganisatie van Nederlandse warenhuizen veel verder gevorderd is dan in andere Europese landen. ,,Wij zijn in Europa een relatief kleine speler, maar wel een belangrijke. We halen marges waar de meeste collega-retailers jaloers op zijn.''

Het afgelopen halfjaar deden vooral de Nederlandse warenhuizen het goed. De marges (bedrijfsresultaat als percentage van de omzet) verbeterden fors en ook de omzetten namen toe. Bij de speciaalzaken daalde de marge van de doe-het-zelf-winkels tijdelijk door de overname van een aantal verliesgevende Marktkaufvestigingen. Bij de modedivisie maakt Amici nog steeds verlies en draaide Prénatal (voor baby's en moeders) minder goed dan was gehoopt. Bij de `Hard Goods' presteerden Dixons (elektronica) en Hans Anders (optiek) heel goed, maar de kleine Amerikaanse speelgoedketen FAO Schwarz heel slecht. De nettowinst steeg in de maanden februari-juli met 9 procent tot 47 miljoen euro (104 miljoen gulden) bij een omzetstijging van 8 procent tot 2,2 miljard euro (4,8 miljard gulden). De winst per aandeel steeg van 44 tot 48 eurocent. Beleggers reageerden enthousiast. De koers steeg vanochtend met ruim 4 procent.