TNT Post Groep koopt voor 1,6 mld bedrijf in VS

TNT Post Groep (TPG) neemt voor 650 miljoen dollar (bijna 1,6 miljard gulden) het Amerikaanse CTI Logistx over. Dit heeft TPG-voorzitter A. Scheepbouwer vanochtend bekendgemaakt bij de presentatie van de halfjaarcijfers van zijn bedrijf.

CTI Logistx, met hoofdkantoor in Jacksonville (Florida), is onderdeel van het Amerikaanse transportbedrijf CSX Corporation. Het levert logistieke diensten aan onder meer auto- en elektronicafabrikanten. Zijn omzet bedroeg vorig jaar 500 miljoen euro, 1,1 miljard gulden.

Het is de grootste overname van TPG (moederbedrijf van PTT Post en TNT) sinds de beursgang in 1998. De overname – die contant wordt betaald – moet op 1 oktober worden afgerond.

Met CTI Logistx wil de TNT Post Groep haar positie verbeteren in de logistieke dienstverlening aan de automobiel- en elektronicabranches. Dit zijn volgens Scheepbouwer de sectoren waarin internationaal het meeste wordt uitbesteed.

De nettowinst van TPG groeide in de eerste helft van dit jaar tot 229 miljoen euro (504 miljoen gulden). Dat is 25,1 procent meer dan in het eerste halfjaar van 1999.

Zonder buitengewone baten groeide de nettowinst met 16,9 procent, meer dan analisten verwachtten. Scheepbouwer sprak vanmorgen de verwachting uit dat zijn bedrijf dit groeitempo ook in de tweede helft van het lopende jaar volhoudt. De eerdere prognose ging uit van een winstgroei met 12,6 procent. In reactie op deze aanpassing steeg de koers van TPG vanochtend met 3,6 procent naar 27,40 euro.

Voor het eerst sinds jaren zag TPG de omzet uit de afhandeling van binnenlandse post teruglopen, van 833 naar 830 miljoen euro. Oorzaak was het dalend volume van de binnenlandse briefpost, onder meer doordat mensen minder brieven versturen en banken minder afschriften. Het effect hiervan werd deels opgeheven door een stijgende hoeveelheid post van aanbieders van mobiele telefonie (rekeningen en aanbiedingen). Ook de invoering van de nieuwe Postwet per 1 juni 2000, die meer concurrentie toestaat op voorheen exclusieve markten van PTT Post, heeft een nadelige invloed op het volume gehad.

Financieel directeur P. Bakker memoreerde verder dat er dit jaar geen verkiezingen zijn geweest: ,,Dat scheelt ons ook altijd enkele procenten.'' Op de internationale postmarkt boekte TPG het voorbije halfjaar 3,5 procent omzetgroei, voornamelijk dankzij voordelige wisselkoerseffecten.

Het bedrijfsresultaat van de postdivisie als geheel (binnen- en buitenlandse post, direct mail, postkantoren) nam met 4,3 procent toe tot 389 miljoen euro. Met name de postkantoren zorgden hier voor groei.