Regie ver te zoeken

A. van de Vijsel's Houthandel b.v., is sinds 1875 gevestigd aan de Overtoom. Directeur Ekelschot grossiert in hout, doorgaans niet in publieke opinies. Maar nu in de zandbak voor zijn bedrijf zoveel bestuurlijk onvermogen is samengekomen, legt hij zijn bescheidenheid even naast zich neer. ,,Als ik fouten maak in mijn bedrijf, moet ik daarvoor bloeden. Waarom zou dat voor de gemeente anders zijn?''

Amsterdam zwemt in het geld, en dat zullen we weten ook. De komende jaren investeert de gemeente in grootse projecten zoals de Noord-Zuidlijn, de ontwikkeling van de Zuid-as en het optrekken van de woonwijk IJburg.

Dan kan het gebeuren dat de stadsbestuurders bij het periodiek onderhoud van de stad de regie niet meer helemaal onder controle hebben.

Zoals bij de `herprofilering' van de Overtoom. De rommelige verkeersstraat met winkels moet vrije fietspaden en nieuw straatmeubilair krijgen. Januari 2000 zouden de werkzaamheden beginnen, anderhalf jaar later zou de nieuwe Overtoom klaar zijn. Maar pas in mei 2000 verschenen de wegwerkers, ze zullen naar verwachting zeker twee jaar blijven.

Regiefout nummer 1. De gemeente had over het hoofd gezien dat – om de nieuwe bewoners van IJburg niet in de stank te zetten – de rioolzuiveringsinstallatie in Zeeburg verplaatst moet worden naar het Westelijk Havengebied. Als gevolg van die verhuizing komt onder de Overtoom een groot persriool. Omdat het zonde zou zijn de straat twee keer open te breken, werd besloten de werkzaamheden vijf maanden uit te stellen. Houthandelaar Ekelschot: ,,Als ik een bestelling naar een klant breng, kijk ik toch ook eerst wat er allemaal op de bestelbon staat.''

Regiefout nummer 2. De uitvoerders van het project hadden verzuimd de ARBO-wet in acht te nemen, waarin staat dat wegwerkers gescheiden moeten zijn van het verkeer. Er moesten hekken komen. En werken in een kooi vraagt nu eenmaal meer behendigheid, en dus tijd, dan werken in de vrije ruimte. Bij Vijsel's Houthandel ondervonden ze intussen hoe klanten in hun pick-upje aan de overkant van de tramrails opbelden: ,,Hoe kom ik daar?'' Goede vraag. Veel klanten reden onverrichter zake maar weer door.

Regiefout nummer 3. Voor de vrijliggende fietspaden moesten bomen worden omgehakt. Dan is het natuurlijk te verwachten dat bewoners gaan ageren tegen het verdwijnen van de monumentale iepen. Bomenliefhebbers spanden een kort geding aan en de werkzaamheden werden opgeschort. De gemeente maakte extra geld vrij om een aantal oude bomen te behouden. Alleen: hoe konden die bomen blijven staan als er ook nog eens een persriool onder de Overtoom moet? Extra onderzoek was nodig. ,,Dit project is fantastisch geweest voor de werkgelegenheid'', zegt Ekelschot.

De houthandelaar verwacht nu samen met alle ondernemers van de Overtoom een vergoeding van de gemeente, maar wethouder Krikke (Economische Zaken) is van mening dat de geleden schade onder hun `ondernemersrisico' valt. Intussen ziet de geherprofileerde stoep voor de deur van Ekelschot er al weer uit alsof die snel aan renovatie toe is.