Frans protest treft oliedepots

Franse vrachtrijders, boeren, taxichauffeurs en ambulancepersoneel hebben vanmorgen tientallen oliedepots en oliehavens en zo'n vijftig raffinaderijen geblokkeerd. Zij protesteren tegen de hoge prijs van dieselolie en eisen een verlaging van de relatief hoge brandstofaccijnzen in Frankrijk.

De landelijke protestacties zijn een initiatief van de Franse werkgeversbond FNTR en de vrachtrijders. Franse chauffeurs voerden eerder dit jaar al actie tegen de hoge dieselprijs. De Franse regering heeft toen een aantal beloften gedaan die zij volgens de woedende vrachtrijders nog steeds niet is nagekomen.

Veel Fransen begaven zich gisteravond uit voorzorg naar de benzinepomp. Als de acties van de vrachtrijders aanhouden, dreigt een brandstoftekort in het hele land. Één olieraffinaderij van Total in het zuid-Franse Lamede wordt inmiddels door de politie beschermd tegen eventuele protestacties. De lokale autoriteiten hopen zo een brandstoftekort in en om Lamede te voorkomen.

Een woordvoerder van het Franse ministerie van Transport liet gisteren weten dat de onderhandelingen met de vrachtrijders nog steeds gaande zijn, maar de chauffeurs hebben dat ontkend. Volgens hen zijn de gesprekken met de regering in verband met de voorbereiding van de protestacties voor onbepaalde tijd uitgesteld.

Frankrijk heeft een van de hoogste brandstofaccijnzen in de Europese Unie. Alleen Groot-Brittannië heft nog meer belasting. Volgens de Franse vrachtrijders is de prijs van dieselolie het afgelopen jaar zo'n 40 procent gestegen naar 4,7 franc per liter. Omgerekend is dat ongeveer 1,58 gulden per liter. In tegenstelling tot vissers, boeren en taxichauffeurs ontvangen vrachtrijders een geringe compensatie. Brandstofverbruik kost de vrachtrijders zo'n 7 procent van de opbrengst, terwijl dat eigenlijk niet boven de 2 procent zou moeten uitkomen.

De protesten van de chauffeurs volgen op de acties van de Franse vissers. Zij blokkeerden vorige week uit protest tegen de brandstofprijzen een groot aantal havens en de terminal voor personenauto's van de Kanaaltunnel. Daardoor kwamen duizenden Britse toeristen en chauffeurs vast te zitten. De Franse minister van Financiën, Laurent Fabius, kondigde daarop een verlaging van de accijnzen aan. Maar volgens de Franse boeren en vrachtrijders is die accijnsverlaging lang niet voldoende.