Veel plezier met Donizetti bij Dordts Belcanto Festival

Het belcanto, het `schone zingen' is een eeuwig probleem. In Strauss' Capriccio, waarmee de Nederlandse Opera vanavond het Amsterdamse seizoen opent, wordt al beweerd dat de traditie van het oude Italiaanse gezang verloren is: ,,Het belcanto ligt op sterven.''

Capriccio, gecomponeerd in 1944, speelt in de achttiende eeuw in Parijs. Toen moest het mooiste belcanto nog worden geschreven door Rossini, Bellini en Donizetti. Maar zelfs in Italië is het authentieke belcanto inmiddels vrijwel verdwenen. Alleen het gisteren voor de achtste keer begonnen Belcanto Festival in Dordrecht koestert nog de geliefde zangstijl tijdens masterclasses, concerten en voorstellingen in samenwerking met de laatste Italiaanse kenners op dit gebied, onder officiële bescherming van de fameuze zangers Mirella Freni en Carlo Bergonzi.

In Nederland is er, behalve wat concertante uitvoeringen van Bellini's Norma, geen belangstelling voor de tragische stukken in het genre. De operagezelschappen zien er al vele jaren geen hedendaags geënsceneerde voorstelling in. De Raad voor Cultuur verwijt het Belcanto Festival met de aandacht voor voor belcanto ,,het isoleren van dit genre binnen de zangkunst'', en wijst een subsidie voor de komende vier jaar af, omdat het hoge professionele niveau nog ontbreekt.

Inmiddels is er toch een nieuw perspectief voor het Dordtse Festival. In samenwerking met Pierre Audi, de artistiek directeur van de Nederlandse Opera, komt er in de komende jaren in Dordrecht een workshop voor Robin de Raaff, die geïnteresseerd is in het componeren van eigentijds belcanto. De Raaff is een nazaat van Anton Raaff (1714-1797), de eerste titelrolvertolker in Mozarts opera Idomeneo.

Audi, gisteren voor het eerst aanwezig in Dordrecht, keek dan ook met belangstelling en geamuseerd naar de voorstelling van Donizetti's Le convenzioni ed inconvenzioni teatrali, een komische opera over de problemen bij het organiseren van een operavoorstelling. Het zelfde onderwerp vormt de grondslag van Capriccio, dat is gebaseerd op Salieri's Prima la musica, poi le parole, dat in première ging op dezelfde avond als Mozarts Der Schauspieldirektor, alweer opera over problemen met opera.

De Dordtse voorstelling, met verve gezongen door deelnemers aan de belcantocursus, is verreweg de aardigste die het festival totnutoe organiseerde. Men kan de quasi-authentieke stijl ouderwets en passé vinden, maar die is met veel hilarische effecten ook het toppunt van superieure ironie. Vooral de travestierol van de bemoeizieke moeder van de seconda donna is lachwekkend. Hij is in roze jurk met lila veren, paars haar en vlinderbril de grootmoeder van Dame Edna, wier tas een compleet huishouden herbergt: aardappels, een kip, borduurwerk en een bom met lont. Er wordt ook prima gedirigeerd door de Italiaanse ex-dirigent van het voormalige Overijsselse Opera Forum: Gabriele Bellini.

Voorstelling: Le convenzioni ed inconvenzioni teatrali van G. Donizetti tijdens Belcanto Festival Dordrecht door International Belcanto Orchestra, Belcanto Koor `Bravi, Bravi' en solisten o.l.v. Gabriele Bellini. Gezien: 1/9 Het Hof Dordrecht. Herh.: 5, 9/9. Inl.: (078) 6314029 en 6314039. Res.: (078) 61333250.