Concorde crashte door klapband

Een klapband is het begin geweest van het ongeluk met de Concorde van Air France in Parijs op 25 juli. Daarbij kwamen 113 mensen om. Dit blijkt uit de eerste overzichtsrapport dat het Franse onderzoeksbureau BEA gisteravond presenteerde. Het rapport bevestigt gegevens die eerder bekend werden. Het bureau heeft geen verklaring voor de kettingreactie die op de klapband volgde. Delen van de met metaal versterkte band doorboorden mogelijk brandstofreservoirs of kwamen in de motoren.

Volgens de BEA is het waarschijnlijk dat het rampvliegtuig over een stuk metaal is gereden. Dit veroorzaakte de klapband. Het vliegtuig reed op dat moment te snel om het starten en opstijgen nog te onderbreken. Op de startbaan werden grote lappen rubber teruggevonden.

Na deze eerste vaststellingen in het voorlopige rapport beginnen echter de onzekerheden en gissingen. Over de herkomst van het stuk metaal van 43 centimeter lang, blijft de BEA uiterst voorzichtig. Het bureau vermoedt dat het afkomstig is van een ander vliegtuig, maar nadere analyses zijn noodzakelijk, aldus de BEA.

Tegelijk met het overzichtsrapport is ook de tekst vrijgegeven van het contact tussen de luchtverkeersleiding en de bemanning. Daaruit blijkt dat de co-piloot 52 seconden na het begin van de start als eerste alarm slaat, tien seconden nadat het toestel de snelheidgrens heeft overschreden waarop het starten/opstijgen nog kan worden afgebroken.

Co-piloot: ,,Pas op.''

Luchtverkeersleiding: ,,Concorde nul ... 4590, je hebt vlammen (onduidelijk) je hebt vlammen achter je.''

Niet-geïdentificeerde stem: ,,Klopt.''

Boordwerktuigkundige: ,,Stop.''

De bemanning kan evenwel niets meer uitrichten en 77 seconden later crasht het toestel, een hotel bij de luchthaven schampend.

RAPPORT: pagina 5