Mode voor drukke stadsnomaden

De mode heeft de toekomst betreden, al zou je dat aan de najaarscollecties niet af zien. Die hangen van retrotrends aan elkaar. Nee, de eerste regels van het nieuwe hoofdstuk in de modehistorie zijn geschreven door Levi's en Philips. De twee concerns hebben samen een collectie ontwikkeld waarin mode en de nieuwste communicatie- en audiotechnologie samenkomen. ICD+ (Industrial Clothing Division) is de naam voor een collectie van vier jacks, die het omhulsel vormen voor een mobiele telefoon, een MP3-speler, microfoon, oortelefoontjes, bedieningspaneeltje en bedrading.

Vijf jaar lang heeft een team van ontwerpers en techneuten onder leiding van de Italiaanse ontwerper Massimo Osti gewerkt aan een trendy vertaling van `draagbare elektronica'. Niet alleen de combinatie van (verwijderbare) communicatie-apparatuur en kleding maakt de collectie hightech, ook de gebruikte materialen en vormgeving. De stoffen zijn zo samengesteld dat ze de drager in weer en wind beschermen, dankzij metallic coatings en waterproof vezels. Speciale vullingen op plekken waar het lichaam kwetsbaar is, zoals rug, elleboog, borst en dijbeen, beschermen de drager tegen vallen en botsen. Eén type jack heeft zelfs een voering waardoor het kledingstuk blijft drijven. Speciale rekbare vezels zorgen voor extra bewegingsruimte. Overigens zijn alle kledingstukken, na het verwijderen van de elektronica, wasbaar.

Beide bedrijven zeggen te mikken op de jonge, drukke stadsnomaden, die vergroeid zijn met hun gsm en op elk moment bereikbaar willen zijn. Zelf noemen ze als voorbeelden fietskoeriers en moderne, jonge zakenmensen, maar ook mensen die in de filmindustrie werken en dag en nacht in weer en wind op de set aanwezig moeten zijn. Deze mode is in elk geval een letterlijke vertaling van modern workwear.

Goedkoop zijn de jacks niet, maar voor zo'n 2.400 gulden heb je wel alles, van de nieuwste Philips Xenium GSM met voicedialing tot de Rush MP3-speler. Dennis Karpes van Levi's Benelux is er zeker van dat er vereenvoudigde versies van de ICD+ collectie op de markt zullen komen. ,,Als wij het niet doen, doen anderen het wel.''

Annemarie Commandeur, trendwatcher en specialist op het gebied van materialen, gelooft echter niet dat de gemiddelde modeconsument is geïnteresseerd in technische hoogstandjes. Volgens haar zal de elektronische werkkleding niet en masse over de toonbank gaan. ,,De meeste mensen vinden het leuk om te weten dat het bestaat, maar ook te duur.'' Waar de consument volgens haar wel in is geïnteresseerd is gebruiksgemak. ,,Kan het in de wasmachine, blijft het in vorm, wordt het niet snel vuil. Dus wel hightech-materialen, maar dan niet té futuristisch.''

Hightech zit op dit moment vooral in bodyfashion: panty's die minuscule druppeltjes huidcrème doorlaten, pantykousjes die bacteriën doden en zweetvoetengeur bestrijden, panty's die in de zomer de benen koel houden en in de winter verwarmen en bh's die zich onder invloed van lichaamswarmte vormen naar de borsten. Bij bovenkleding is Lycra het meest bekend, de vezel die wordt meegeweven om kleding extra rekbaar te maken en weer terug in vorm te krijgen. Goretex, dat stof vochtafwerend maakt en toch laat ademen, wordt algemeen toegepast. Of in zijde, waarin een fractie Teflon is verwerkt, waardoor zij vuilafstotend wordt.

Volgens Commandeur is de toekomst aan de super lichtgewichtmaterialen, aan kleding zonder naden en op maat gemaakte kleding met behulp van de computer en medische toepassingen. Kleding die reageert op je hartslag en meldt dat je bloeddruk te hoog is of dat je pacemaker aan vervanging toe is.

Wat de jas vol elektronische gimmicks betreft: al is de verwachting dat de belangstelling van de consument voor ICD+ klein zal zijn, Levis en Philips ondersteunen er wel hun naamsbekendheid mee.

De ICD+ collectie wordt verkocht bij Questo in Amsterdam, Concrete in Den Haag en B.O.B's in Hoogland.

Vanaf 1 sept: www.levis-icd.com.

    • Jetty Ferwerda