Kritiek op lasten brandstof

De hoge belastingen, heffingen en ecotax op brandstoffen in de Europese Unie komen steeds meer onder kritiek nu de brandstofprijzen op een extreem hoog niveau staan door andere oorzaken. Zowel de hoge dollarkoers als de aanhoudend hoge olieprijs heeft de prijzen opgejaagd. De dollarkoers heeft een effect omdat de prijzen voor ruwe olie en de internationale noteringen op de termijnmarkten in Londen en New York voor brandstoffen in dollars gebeuren.

Maar ook een factor als tijdelijke schaarste, zoals recentelijk in de Verenigde Staten voor de producten benzine en huisbrandolie, heeft gevolgen voor de internationale noteringen.Vissers in Frankrijk en organisaties van transportbedrijven hangen aan de lijn bij de Europese regeringen omdat de prijs van dieselolie zo hoog is dat er geen droge boterham meer te verdienen valt in deze sectoren.Want de plannen voor lastenverlichting in België, Duitsland en Nederland houden nog geen rekening met de brandstofsector die voorla geplaagd wordt door hoge accijnzen en extra heffingen als de ecotax die volgens de regeringen nodig zijn in het kader van het milieubeleid.In Frankrijk worden de havens door vissers geblokkeerd, de Britse Conservatieven maken gebruik van de boodsheid van automobilisten over de hoge brandstofprijzen. In Spanje zetten boze boeren de toestistenwegen naar de stranden af. Die nationale acties zijn veel meer gericht tegen de eigen regeringen die de auto, de vrachtauto, het schip en de tractor als een melkkoe voor belastingopbrengsten beschouwen. De hoogste accijnzen worden geheven in Noorwegen, Nederland komt op de derde plaats. De Organisatie van olie-exporterende landen wijst op het feit dat westerse regeringen met hun accijnzen een veelvoud per vat olie binnenhalen van wat de productielanden krijgen.