Geknevelde eurokoe toont hoe Oostenrijk geknecht is

Het had een gezellige actie voor gezinnen met kinderen moeten worden. Maar liefst honderdzestig kunststofkoeien fleuren het stadsbeeld van Salzburg op. Techno-koeien, lieftallige en elegante koeien, zelfs een Trojaanse koe is erbij. Maar helaas, de Euro-koe bederft de pret. Achter tralies en prikkeldraad ligt ze in een plas bloed, geblinddoekt, gekneveld en met veertien pijlen in de nek. Aan de pijlen hangen de vlaggetjes van alle EU-landen behalve Oostenrijk.

De koe is een protest tegen de Europese Unie die Oostenrijk heeft geknecht en vernederd, legt de Beierse eigenaar Wolfgang Deindl uit. ,,Oostenrijk is geen nazi-land. Het nazi-virus zit in de hoofden van de veertien EU-landen!'' vindt Deindl, die een fitnesscenter runt. Hij is ook kwaad op de Oostenrijkse regering omdat die ,,eindelijk met de vuist op tafel zou moeten slaan. Oostenrijk is inmiddels rijp voor een referendum. Niet over de sancties maar over een uittreding. En als Oostenrijk er uit stapt, is dat het begin van het einde van de EU. Goliath wint niet altijd.''

Voor Deindl is de Europese Unie een niet functionerend, log apparaat dat problemen veroorzaakt in plaats van ze op te lossen. ,,Neem nou de vluchtelingen. Niemand verlaat zijn Heimat voor de lol. Die mensen zoeken een beter leven en wat doet de EU? Eerst verplaatsen Europese bedrijven hun productie naar lage-lonenlanden. Daarna worden mensen die van deze lage lonen niet kunnen leven en naar ons toe komen, weer teruggestuurd. Zo worden ze toch twee keer te grazen genomen?''

In Oostenrijk voelt Deindl zich thuis. Het is een prettig land en er is niets mis met de politieke situatie, vindt hij. ,,Als iedereen naar zichzelf zou kijken in plaats van de fouten van anderen te kritiseren, zou de wereld er veel beter uitzien.''

Gerald Herrmann heeft de koe voor Deindl ,,aangekleed''. Hij ,,,heeft geen enkele relatie met de partij waarover zoveel ophef is ontstaan'', zegt hij. Maar ook hij vindt dat de EU overdrijft. ,,Je hoeft een koe toch niet meteen af te maken als ze een keer zure melk geeft''.

De koeien-actie vond vorig jaar plaats in Zürich en Chicago. Dit jaar werd het idee door New York en Salzburg overgenomen. Mark Petrisch, de pr-man die de actie voor een zuivelfabriek in Salzburg op touw zette, is trots op het succes. De Salzburgse koeien werden door plaatselijke ondernemers betaald. Ze mochten het beest geheel naar eigen inzicht aankleden, maar zonder reclame. Petrisch is kwaad op Deindl en zijn koe. ,,Er zijn 159 leuke kooien en één miskleun. Eigenlijk wil ik er helemaal niet over praten'', zegt hij. Petrisch ontkent het politieke karakter van de koe. ,,Het is allemaal aandachttrekkerij'', vindt hij.